Kostprijs wegvervoer stijgt ongezien in 2022

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
File Ring Antwerpen
File Ring Antwerpen © Bart Timperman

Volgend jaar zal de kostprijs van het wegvervoer een forse stijging kennen. Dat voorspelt het Instituut Wegtransport en Logistiek België. Voor het nationaal vervoer bedraagt de prognose een stijging van 6,42%, voor internationaal vervoer 5,48%.

Het Instituut Wegtransport en Logistiek België (ITLB) maakt traditiegetrouw een prognose van de transportkosten voor het volgende jaar. Het brengt daarbij verschillende parameters in rekening, waaronder de brandstofprijzen, congestie en verzekeringen.

Waar de Belgische vervoerders de afgelopen jaren hun tarieven met gemiddeld 1,5% konden verhogen, zit er nu een recordprijsstijging aan te komen: 6,42% voor nationaal vervoer en 5,48% voor internationaal vervoer. Die tendens werd eerder al voorspeld door verschillende actoren in de sector.

Zonder dieselprijs

Zelfs als de kostprijsevolutie van diesel niet wordt meegerekend, zal de kostprijs van nationaal vervoer (+4,78%) en internationaal vervoer (+4,13%) nog steeds hoge toppen scheren. Ook de kostprijs van onder meer verzekering van voertuigen (10,79%) en rijdend personeel (+5,84%) zullen de pan uit swingen.

[[{“fid”:”27777″,”view_mode”:”original_size”,”fields”:{“class”:”media-element file-full”,”data-delta”:”3″,”format”:”original_size”,”field_image_copyright[und][0][value]”:”ITLB”,”field_image_caption[und][0][value]”:”Prognose kosten en kostprijsevolutie 1 januari 2022.”},”type”:”media”,”field_deltas”:{“3”:{“class”:”media-element file-full”,”data-delta”:”3″,”format”:”original_size”,”field_image_copyright[und][0][value]”:”ITLB”,”field_image_caption[und][0][value]”:”Prognose kosten en kostprijsevolutie 1 januari 2022.”}},”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”media-element file-original-size”,”data-delta”:”3″}}]]

Bij sommige vervoerders valt zelfs te horen dat de prijsstijging nog sterker zal zijn dan de prognose die ITLB voorlegt. Ook Philippe Degraef, directeur van beroepsfederatie Febetra, kondigde dat al aan. “In veruit de meeste gevallen zal de procentuele stijging ten opzichte van 2021 uit twee cijfers bestaan”, zegt Degraef. “De oefening die ITLB maakt is natuurlijk theoretisch en gaat over de omschakeling van 31 december 2021 naar 1 januari 2022, één dag. Het is in elk geval de eerste keer in mijn carrière dat alle componenten die de transportkost bepalen, in de lift zitten. Brandstof, verzekeringen, AdBlue, nieuwe voertuigen, noem maar op.”

Doorrekenen

Vervoerders staan, door het capaciteitstekort, ook steviger in hun schoenen om de stijgende kosten door te rekenen aan hun klanten. “Door de krapte op de markt is het inderdaad gemakkelijker om door te rekenen. Wie de kosten toch voor zijn eigen rekening neemt, dreigt zijn eigen doodvonnis te tekenen”, aldus Degraef. Ook Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) riep transporteurs eerder al op om de stijgende kosten door te rekenen.

Yannick De Spiegeleir