Van Moer neemt eerste waterstoftruck in gebruik voor Delhaize

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
Waterstoftruck Van Moer - Delhaize
Waterstoftruck Van Moer – Delhaize © CMB.TECH Daphne Mathys

Van Moer Logistics test vanaf november een ‘dual fuel’-waterstoftruck van CMB.TECH. Hij zal ingezet worden voor Delhaize. Voor het eerst wordt zo’n truck een jaar lang in reële operaties ingezet.

De Lenoirtruck van CMB.TECH werd in juni voorgesteld. Hij verschilt van andere waterstoftrucks door het feit dat het geen elektrische truck is op brandstofcellen (FCEV), maar dat hij aangedreven wordt door een verbrandingsmotor. FCEV-trucks bevinden zich nog in een vrij experimenteel stadium. Colruyt testte zo’n truck begin dit jaar zes maanden lang in samenwerking met VDL en Waterstofnet. Daimler Trucks (Mercedes-Benz) kreeg pas zeer onlangs de toelating van de Duitse overheid om op de openbare weg te beginnen testen.

De waterstoftruck van CMB.TECH onderscheidt zich door het feit dat het een dual-fueltruck is (zie verder). Die technologie is ook experimenteel, maar kan in principe veel sneller commercieel ingang krijgen. “Dankzij die technologie heeft de truck een groter bereik, is hij goedkoper in aankoop en heeft hij geen verlies van laadruimte in de oplegger”, zegt Alexander Saverys, CEO van CMB.TECH.

Vanaf november zal de truck meerijden in de transportvloot van Van Moer Logistics. Hij heeft het potentieel om de CO2-uitstoot tot 80% te reduceren. Na de testfase van twaalf maanden zal bekeken worden hoe de technologie verder uitgerold kan worden in de vloot van het bedrijf, die uit vijfhonderd trucks bestaat.

Regio Antwerpen

“De dual-fuelwaterstoftruck zal ingezet worden voor het transport tussen ons distributiecentrum in Zellik en onze supermarkten in regio Antwerpen”, zegt Dieter De Waegeneer, executive vice president Operations van Delhaize. Van Moer en Delhaize werken al sinds 2011 samen. Vorig jaar werd de samenwerking met vijf jaar verlengd, wat het logistieke bedrijf toelaat om te investeren in nieuwe technologie om de CO2-emissies van het transport te verminderen. De retailer heeft als ambitie om op korte termijn CO2-neutraal te worden. In dat kader investeerde Van Moer al in trekkers op lng, die 20% minder CO2 uitstoten.

“Het gaat nog om een prototype, dat voor het eerst in reële omstandigheden wordt ingezet. Zo zullen we kunnen verifiëren of het geplande rijbereik effectief gehaald wordt”, zegt Katrien Hennin, woordvoerster van CMB.TECH. Volgens haar is er veel belangstelling in de markt voor de technologie die CMB.TECH ontwikkelde. “Wij zullen binnenkort andere partners aankondigen”, zegt ze.

Dual-fuelmotor

De truck is uitgerust met een dual-fuelmotor. Hierin wordt waterstof als brandstof in een omgebouwde dieselmotor bijgemengd. Zo verbruikt de motor minder diesel en produceert hij minder CO2. De motor kan ook nog volledig op diesel draaien. Met een volle tank waterstof heeft de truck een bereik van 500 km en indien nodig kan hij tot 3.000 km verder rijden op diesel.

Verschillende voordelen

Volgens Jo Van Moer, oprichter en CEO van Van Moer Logistics, maakt dat deze truck interessant. “Het doel is om 100% op waterstof te rijden, maar je moet rekening kunnen houden met onvoorspelbare factoren zoals files en wachturen. Dankzij de dieselreserve hoeven we ons geen zorgen te maken dat de truck in het midden van zijn rit zonder brandstof valt.”

Een van de voordelen van de dual-fueltechnologie is dat de motor vrij eenvoudig kan omgebouwd worden. “Hierdoor kunnen we de investeringskosten van de truck beperken tot een derde van een nul-emissie alternatief en kan de productie relatief snel worden opgeschaald”, zegt Hennin nog.

De truck van Van Moer zal de brandstof tanken aan het waterstoftankstation van CMB.TECH aan het Kattendijkdok in de Antwerpse haven. “Het gaat wel degelijk om groene waterstof”, benadrukt ze.

Philippe Van Dooren