Pierre Timmermans (DB Cargo): “We maken trein zo flexibel als truck”

Nieuws, Transport
Roel Jacobus
Automotive RailNet uitbreiding
Automotive RailNet uitbreiding © DB Cargo

DB Cargo, de vrachtafdeling van Deutsche Bahn, werkt aan een diepgaande hervorming om de trein voor automotive veel flexibeler te maken. Het plan omvat uitbreiding van het netwerk, trucks die stand-by staan en investeringen in veelzijdige wagons.

Op het congres van de Europese federatie van autologistiekers ECG in Brussel gaf Pierre Timmernans – in het directiecomité van DB Cargo voor de verkoop – uitleg over een ambitieus plan om het spoorverkeer voor de automotive sector veel performanter te maken. “We willen de trein even flexibel als wegtransport maken. Daartoe hebben we in samenwerking met de Technische Universität Berlin een project opgezet.”

“Dagelijks rijden ons op Automotive RailNet 250 treinen tussen Europese autoconstructeurs en toeleveranciers. Dat netwerk willen we uitbreiden met fabrikanten van batterijen en distributiecentra van afgewerkte wagens, zowel haventerminals als inlandse compounds. We evolueren van bloktreinen naar een concept van corridors. Daarbij investeren we in nieuwe wagons met een modulaire opbouw voor meer veelzijdigheid. Die zullen efficiënter zijn voor verschillende types van wagens en zullen rekening houden met het toegenomen gewicht. Een klassieke brandstofauto uit de jaren ’80 en ’90 woog 1.400 tot 1.500 kilogram. De huidige SUV’s en elektrische wagens gaan makkelijk naar 2.500 kilogram.”

Geslaagde test

Een digitaal aangestuurd en gemonitord systeem wordt de ruggengraat van meer flexibiliteit. “Het gaat om een volledige hertekening van ons spoorsysteem. We hebben voor een klokvast transport van onderdelen tussen Hamburg en Hannover al een geslaagde test achter de rug met stand-by trucks die binnen de vijftien minuten beschikbaar zijn.”

“Een aandachtspunt is het opstellen van de tijdschema’s met inbegrip van voldoende buffers om onverwachte gebeurtenissen op te vangen. Daarnaast worden zoveel mogelijk processen geautomatiseerd: het aan- en afkoppelen van wagons, het shunten van wagens, technische inspectie en het optimaal inzetten van de middelen.”

Roel Jacobus