North Sea Port en Infrabel: “Op naar 15% spoorvervoer in haven Gent”

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Uiterst links: Daan Schalck (NSP); tweede van links: Benoît Gilson (Infrabel)
Uiterst links: Daan Schalck (NSP); tweede van links: Benoît Gilson (Infrabel) © Benoît Gilson/Infrabel

North Sea Port en spoornetbeheerder Infrabel zullen de komende jaren nauw samenwerken om het spoorvervoer in de haven van 10 naar 15% te verhogen. Een gezamenlijk havenspoorteam ‘Railconnect’ brengt de spoorbehoeftes in de Gentse haven in kaart.

Het samenwerkingsakkoord tussen North Sea Port en Infrabel werd vandaag donderdag ondertekend tijdens een bezoek van federaal minister voor Mobiliteit Georges Gilkinet en Benoît Gilson, CEO van Infrabel, aan de haven. Infrabel en Daan Schalck, de CEO van North Sea Port, tekenden een intentieverklaring voor de oprichting van ‘Railconnect’, een havenspoorteam met vertegenwoordigers van Infrabel en de haven.

In augustus bracht Gilson al een werkbezoek aan de haven van Gent (foto) en enkele Gentse bedrijven om te peilen naar hun spoorprioriteiten.

In 2019 sloot Infrabel ook al een samenwerkingsovereenkomst met Port of Antwerp. Die resulteerde in maart van dit jaar in een gezamenlijke spoorvisie. Er werd ook een speciale havencel opgericht.

Spoorbehoeftes

Beide partners zullen de spoorbehoeftes in de Gentse haven op korte, middellange en lange termijn, in kaart brengen. Het gaat onder meer over de behoefte aan extra sporen, elektrificatie en automatische wissels en seinen.

Daarnaast zal onderzocht worden hoe de infrastructuur zo efficiënt mogelijk kan benut worden, en of er binnen het havengebied eenvoudiger en flexibeler kan gewerkt worden wat betreft tarifering en treinoperaties. Ook het parkeerbeleid voor treinstellen wordt onder de loep genomen.

Waterstoftrein

Naast de mogelijke elektrificatie van het spoor zal ook het gebruik van groene waterstof voor spoorvervoer bekeken worden, voornamelijk wat de first & last mile betreft. Tijdens het werkbezoek van minister Gilkinet heeft BeHydro – een samenwerkingsverband tussen de Gentse motorenbouwer Anglo Belgian Corporation (ABC) en CMB – een conceptnota voor een demonstratieproject van een waterstoftrein toegelicht. Ze werken daarvoor samen met de Luikse constructeur van locomotieven John Cockerill.

Van 10 naar 15%

Het spoorvervoer tussen North Sea Port en het achterland is de voorbije jaren gestaag gegroeid. Enkele jaren geleden bedroeg het aandeel van het spoor in de modal split nog 7%. Vandaag is het gegroeid tot 10%. Tegen 2030 moet het verder toenemen tot 15%.

Met de nieuwe overeenkomst tussen Infrabel en North Sea Port is het minister Gilkinet duidelijk menens om het volume van het spoorvervoer in België te verdubbelen tegen 2030. “Meer treinen en minder vrachtwagens voor het goederenvervoer vanuit North Sea Port is goed voor de mobiliteit, de verkeersveiligheid en het klimaat. En het is goed voor de economie: elke euro die geïnvesteerd wordt in het spoor, brengt drie euro op. Voor de federale regering is dit dus een goed moment om verder te investeren in het spoor. Vandaag zie ik dat de haven al enorm veel stappen zet om te verduurzamen op het vlak van circulaire activiteit, energieprojecten rond groene waterstof en klimaatinvesteringen. Ik juich de nieuwe samenwerking toe,” zei minister Gilkinet.

Volgens Gilson illustreert de oprichting van het gezamenlijke havenspoorteam de gezamenlijke ambitie om van het goederenvervoer per spoor een nog belangrijkere katalysator te maken in Gent, en in heel België.

“Door middel van operationele optimalisaties van het treinverkeer en investeringen in spoorinfrastructuur, blijven we als haven over voldoende capaciteit beschikken om het toenemende goederenvervoer per spoor verder in goede banen te leiden”, besloot Daan Schalck.

Koen Heinen