Nieuwe wekelijkse spoorverbinding tussen LAR Rekkem en Antwerp Gateway

Nieuws, Transport
Koen Heinen
De eerste trein van een nieuwe spoorverbinding tussen LAR Rekkem en Antwerp Gateway
De eerste trein van een nieuwe spoorverbinding tussen LAR Rekkem en Antwerp Gateway © Delcatrans

Een nieuwe spoordienst verbindt sinds vrijdag 1 oktober de terminal LAR Rekkem van Delcatrans, met Antwerp Gateway Kaai 1700 van DP World aan het Antwerpse Deurganckdok. De verbinding kwam er met het engagement van OOCL en mee op vraag van DP World.

Voor Delcatrans is het de derde verbinding met het Deurganckdok. Vanop LAR Rekkem is er al een bestaande dienst op dinsdag en donderdag naar Kaai 1742 van MPET. Volgens Alexander Demon van Delcatrans was de opstart van de nieuwe verbinding niet mogelijk geweest zonder het engagement van rederij OOCL.

Importpotentieel

“Wij zien nog veel importpotentieel in de regio rond LAR Rekkem zoals Henegouwen, Noord-Frankrijk enzovoort. Van daaruit willen we onze export verder ontwikkelen in samenwerking met OOCL Frankrijk. Op termijn willen we een tweede roundtrip inleggen midden in de week. Frequentie is heel belangrijk”, zegt Peter Van Aert, salesmanager van OOCL België.

Bijkomend alternatief

De nieuwe spoorverbinding tussen LAR Rekkem vertrekt op vrijdagmiddag in Rekkem en komt in de late namiddag aan op de kade in Antwerpen. “Dit nieuwe spoorproduct is ideaal voor de rederijen die Antwerp Gateway aanlopen. De trein komt vrijdag aan met exportcontainers voor de schepen die in het weekend laden. Hij vertrekt maandagavond in Antwerpen met aankomst in LAR Rekkem dinsdag om 6.00 uur met importcontainers van Kaai 1700”, zegt Dany Eyben, business development manager van Delcatrans.

“Basisdoelstelling is eerst deze verbinding rendabel krijgen. Als de markt het toelaat overwegen we om tegen begin volgend jaar de frequentie te verhogen met een tweede trein naar Antwerp Gateway met vertrek op woensdag. Antwerp Gateway kampt met congestie zowel aan de waterkant als voor de trucks. Met deze verbinding willen we meer zuurstof creëren via het spoor. DP World was zelf ook mee vragende partij. Dit is een goed bijkomend alternatief. Samen met onze bestaande bargeverbinding vanop Riverterminal Wielsbeke naar Kaai 1700, vormt dit een duurzame corridor”, besluit Demon.

Koen Heinen