DFDS plaatst grootste bestelling elektrische zware trucks ooit

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
e-truck Volvo DFDS
E-truck Volvo DFDS © DFDS

DFDS heeft bij Volvo Trucks een vaste bestelling geplaatst voor maar liefst honderd elektrische FM-trucks van 44 ton. Zij zullen in de loop van 2022 en 2023 in het Europese netwerk van de Deense logistieke groep ingezet worden.

Volgens Volvo Trucks-voorzitter Alm is dit het grootste vaste order voor zware elektrische vrachtwagens tot nu toe in de sector. De bestelling past in het streven van DFDS om tegen 2030 de CO2-uitstoot van de groep met 45% te verminderen.

“Bij DFDS zijn we vastbesloten om CO2-neutraal te worden en een duurzame toeleveringsketen te bieden aan onze klanten in heel Europa en Turkije. Elektrificatie is een belangrijk element om onze CO2-voetafdruk te verkleinen. De elektrische trucks zullen conventionele trucks vervangen. Zij zullen in het Europese netwerk ingezet worden”, zegt Niklas Andersson, executive vice president en head of Logistics Division bij DFDS.

Hij vermeldt niet welke landen de trucks zullen ontvangen, maar de kans is groot dat België erbij is: de vestiging van DFDS Logistics in Gent is zeer dicht bij de fabriek van Volvo Trucks in Oostakker gelegen, wat de technische ondersteuning vergemakkelijkt.

44 ton

De zware versie van de FM Electric kan een maximumgewicht van 44 ton (maximaal toegelaten massa, MTM) aan. De truck heeft met een volle batterij een rijbereik van 300 km. De honderd trucks zullen worden ingezet voor zowel korte als lange ritten in de supplychain van DFDS.

Competitief

“DFDS zal een beroep doen op Volvo Trucks voor de opleiding van de chauffeurs in ecodriving. Ook zullen we nauw samenwerken met als doel DFDS competitief te houden tijdens de transitie”, voegt Andersson toe.

Volgens Roger Alm bewijst de bestelling dat elektrisch vervoer vandaag al een economisch haalbare oplossing is. “Ik ben ervan overtuigd dat ze meer transporteurs zal overhalen om hun eerste stappen te zetten op hun weg naar elektrificatie”, stelt hij.

Philippe Van Dooren