Meer spoorcapaciteit voor bedrijven in noorden haven Antwerpen

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Spoorlijn 11 (rode lijn), 221 en 223 in het noorden van haven Antwerpen
Spoorlijn 11 (rode lijn), 221 en 223 in het noorden van haven Antwerpen © Infrabel

Spoornetbeheerder Infrabel heeft de beseining van lijn 11 in het noorden van de haven van Antwerpen volledig vernieuwd en een wijkspoor aangelegd. Daardoor verhoogt de capaciteit voor de bedrijven die via de lijn zijn aangesloten op het spoornet.

Bedrijven en terminals gelegen langs het noordelijk deel van de Scheldelaan hebben spooraansluitingen op de spoorlijnen 221 en 223, maar door de afsluiting van de Lillobrug hebben ze uitsluitend via lijn 11 aansluiting op het spoornet.

Dankzij dotaties van zowel de federale overheid als van het Vlaamse Gewest heeft Infrabel de beseining van het enkelsporige deel van lijn 11 volledig vernieuwd, inclusief de aansluitingen van Combinant en BASF. Vlak voor de Noordlandbrug werd een uitwijkspoor aangelegd waardoor kruisend verkeer mogelijk is en de capaciteit van de lijn verhoogt.

Volumes trekken verder aan

“Dit 600 meter lange uitwijkspoor is inderdaad een voordeel op dat punt van lijn 11. Het is een eerste stap naar vlotter spoorverkeer. Bij piekmomenten kan de lijn beter benut worden”, zegt Ben Beirnaert, general manager van Combinant.

De Combinantterminal zat in augustus terug aan de volumes van voor de coronacrisis in 2019. “We zien ook dat de volumes verder aantrekken”, zegt de terminalmanager. De terminal krijgt een extra 740 meter lang spoor en bijkomende opslag- en parkeerruimte om de groeiende volumes te kunnen blijven verwerken.

Dubbelspoor lijn 11

In een volgende fase, die vermoedelijk al over enkele maanden van start gaat, wordt de beseining van spoorlijn 223 vanaf BASF tot net voor de Zandvliet- en de Berendrechtsluis aangepakt. Een modernisering van lijnen 223 en 221 staat momenteel nog niet op de planning. Met middelen uit het Europese herstelfonds start Infrabel wel een studie om lijn 11 op dubbelspoor te brengen.

“Bedoeling is de lijn tegen 2025 volledig te ontdubbelen van Antwerpen-Noord tot aan de Noordlandbrug. De brug zelf is enkelsporig. Alles zal afhangen van wat het Havenbedrijf van plan is met onder meer de Lillobrug. Komt er een alternatief of niet en wordt de Noordlandbrug ooit een brug met twee sporen? Dat is belangrijk voor de ontsluiting van de chemische cluster. Als er nu iets gebeurt op de lijn, valt het spoorverkeer naar die bedrijven stil”, zegt Beirnaert.  

Koen Heinen