H.Essers en Alders ontvangen eerste nieuwe generatie DAF’s in België

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
DAF van H.Essers
DAF van H.Essers © Truck Trading Limburg

De Limburgse bedrijven H.Essers en Alders Transport hebben de eerste exemplaren van het nieuwe XF-model van DAF Trucks in ontvangst genomen. Het zijn wel nog ‘early production’-trucks. De eerste ‘echte’ leveringen worden half oktober verwacht.

DAF Trucks stelde in juni een totaal nieuwe generatie trucks voor die als eerste de nieuwe Europese maten en gewichten volledig benut: de XF, XG en XG+. De cabine is fors aerodynamischer dankzij een spitsere front die 16 cm uitsteekt. De cabine van de XG en XG+ is ook achteraan ruim 30 cm langer, waardoor ze de trucks met de ruimste cabine in Europa zijn.

De ‘early validation’-voertuigen (EVV) werden – gecamoufleerd – door verschillende vervoerders getest in reële omstandigheden. Nu is het de beurt aan de ‘early production vehicles’ (EPV) om getest te worden. “Dat gebeurt door een aantal klanten in verschillende Europese landen. In België zijn dat Alders en H.Essers. Ze worden nog 100% door de fabriek opgevolgd”, zegt Luc Serrien, marketingmanager van DAF Trucks België.

Eerste demo’s

De verkoop van de nieuwe generatie DAF’s startte in juni. “Half oktober worden de eerste leveringen verwacht. Ongeveer gelijktijdig zullen de eerste XF’s en XG’s bij de dealers toekomen voor de eerste demo’s. De XG+ zal aanvankelijk alleen op ons hoofdkwartier in Temse door de klanten te zien en te testen zijn”, voegt Serrien toe.

De productie van de ‘oude’ en de ‘nieuwe’ modellen zal parallel lopen. “Dit jaar worden nog maar tweeduizend exemplaren van de nieuwe generatie geproduceerd. Het contingent voor België is zo’n honderd stuks. Zij zijn al allemaal verkocht”, verduidelijkt hij. “Vanaf volgend jaar wordt de productie opgeschaald.”

Chipstekort

Wat mogelijk roet in het eten gooit, is het wereldwijde chipstekort. Alle vrachtwagenconstructeurs worden hiermee geteisterd. “Dat tekort is inderdaad een belemmerende factor in de overgang naar de nieuwe modellen, in die zin dat het de planning bemoeilijkt. Zeker omdat dat tekort zich met horten en stoten laat voelen”, klinkt het nog.

Philippe Van Dooren