Week staking bij Duits goederenspoorvervoer

Nieuws, Transport
Koen Heinen

Door een staking van de treinbestuurders van de vakbond GDL in Duitsland ligt het goederenspoorvervoer er van 1 tot 7 september deels plat. De hinder zal vooral in Duitsland voelbaar zijn. De Belgische operatoren verwachten slechts beperkte hinder.

Het is al de derde stakingsactie op enkele weken tijd. De vakbond van Duitse treinbestuurders GDL en spooroperator Deutsche Bahn raken het maar niet eens over nieuwe loonvoorwaarden. De treinbestuurders krijgen wel een loonsverhoging en een coronapremie, maar ze zijn niet akkoord met de timing en de looptijd van de overeenkomst.

Volgens Deutsche Bahn helpt de nieuwe staking de zaak niet vooruit en wil de vakbond enkel zijn macht uitbreiden ten koste van de reizigers en de economie, zo meldt Belga. Ditmaal gaat het spoor wat het goederenvervoer betreft bijna een week plat, van woensdagmorgen 1 september tot dinsdagmorgen 7 september. In het personenvervoer gaat de staking pas donderdag in. Deutsche Bahn voorziet alternatieve vervoerplannen. Bij de vorige actie reden minder dan een derde van de treinen.

Impact

De staking zal vooral zware gevolgen hebben voor het goederenvervoer van DB Cargo in Duitsland zelf en in het personenvervoer daar. Industriële bedrijven zoals de staalsector, automotive en de chemie, die veel gebruikmaken van spoorvervoerdiensten van DB Cargo Duitsland, zullen de grootste hinder ondervinden. De Duitse spooroperator zal in samenspraak met de klanten goederentreinen met levensnoodzakelijke producten voorrang geven.

Private spooroperatoren die met eigen treinbestuurders werken, kunnen blijven rijden. Dat geldt ook voor de Belgische spooroperatoren die naar Duitsland rijden. Lineas zegt dat net zoals bij de vorige stakingsacties slechts beperkte hinder verwacht wordt. Ook de Combinant-terminal in Antwerpen, waar onder meer treinen voor BASF richting Duitsland vertrekken, maakt zich weinig zorgen over de impact van de staking. DB Cargo België rijdt eveneens met eigen treinbestuurders en bij de vorige staking bleef de hinder beperkt tot enkele treinen.

Koen Heinen