Vrachtvolume Liège Airport boomt met 44% door problemen scheepvaart

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Een vrachtvliegtuig van CMA CGM Aircargo in behandeling op Liège Airport
Een vrachtvliegtuig van CMA CGM Aircargo in behandeling op Liège Airport © Liège Airport

In het eerste semester van dit jaar heeft Liège Airport 700.000 ton vracht behandeld, een groei met 44% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, ook al een recordjaar. De luchtvracht profiteert onder meer van de problemen in de scheepvaart.

In 2020 groeide het luchtvrachtvolume op Liège Airport al met 24% tot 1,12 miljoen ton in vergelijking met 2019. In de eerste zes maanden van dit jaar werd er al 700.000 ton vracht behandeld, 44% meer dan in de eerste helft van 2020.

Volgens woordvoerder Christian Delcourt heeft dat onder meer te maken met de vertragingen en capaciteitsproblemen in de internationale scheepvaart. Daarnaast spelen ook de groei van e-commerce en het tekort aan bellycapaciteit op passagiersvluchten een rol. “E-commerce vertegenwoordigt maar 10% van het vrachtvolume. We zien wel ook veel vracht die normaal als bellyvracht in passagiersvliegtuigen meegaat, die nu naar onze full-freightervluchten overgeheveld wordt omdat de bellycapaciteit momenteel beperkt is”, legt hij uit.

Druk

De forse groei van de volumes legt een grote druk op zowat alle domeinen van de luchthaven, van human resources, tot onderhoud, magazijnen, enzovoort. “Daarom zullen we de komende jaren aanzienlijk investeren”, zegt Delcourt.

Of die groei het hele jaar zal aanhouden, is volgens hem moeilijk te voorspellen. “Of we het jaar zullen afsluiten met een groei van 30 of 40% is moeilijk te zeggen, maar het wordt in ieder geval een uitstekend jaar”, benadrukt hij.

Cainiao

E-commerce vertegenwoordigt momenteel maar 10% van het vrachtvolume, maar daar kan in de toekomst wel verandering in komen. De eerste fase van 33.000 m² van de ‘smart hub’ van Cainiao, de logistieke poot van e-commercegigant Alibaba, op de luchthaven van Luik is zo goed als afgewerkt.  De werken gingen in oktober vorig jaar van start. In juni van dit jaar werd de zoektocht voor de invulling van tweehonderd nieuwe jobs gestart. “Het nieuwe distributiecentrum opent in oktober van dit jaar. Dat zal de druk op de andere magazijnen op de luchthaven waarvan Cainiao momenteel gebruikmaakt, verminderen. Anderzijds verwachten we dat eens de smart hub operationeel is, Cainiao zijn activiteiten hier nog zal opvoeren”, besluit Delcourt.

Koen Heinen