Fabrieken Scania in Zweden switchen volledig naar elektrische trucks

Transport
Charlotte De Noose
E-truck Scania
E-truck Scania © Scania

(Publireportage) Scania zet volop in op batterij-elektrische voertuigen om de Europese CO2-doelstellingen voor 2025 en 2030 te kunnen halen. Managing Director Janko van der Baan ziet die ontwikkeling met veel vertrouwen tegemoet; en niet onterecht.

“Scania is nú hard aan het voorsorteren richting elektrificatie om aan zijn eigen CO2-doelstellingen en aan die van de EU te kunnen voldoen. Daarin spelen het komende decennium elektrische oplossingen een belangrijke rol”, zegt Janko van der Baan, managing director Scania Benelux. De Europese Unie heeft voor 2025 en 2030 scherpe doelen vastgesteld voor de CO2-uitstoot van het Europese vrachtwagenpark. Volgens Scania zijn die doelen haalbaar. Een belangrijke voorwaarde is wel dat er haast wordt gemaakt met het faciliteren van elektrische trucks. “Het is belangrijk dat alle stakeholders hiervoor nauw met elkaar samenwerken. Dus niet alleen de transporteur en de truckleverancier, maar ook de energieleverancier en de verschillende overheden. Iedereen heeft hierbij zijn eigen verantwoordelijkheid.”

Op dit ogenblik komen in Benelux de eerste in serie gebouwde batterij-elektrische Scaniatrucks af-fabriek en gaan direct door naar de carrosseriebouwers voor de opbouw van de gewenste carrosserie. Scania Benelux meldt een grote interesse bij zijn klanten in de elektrische voertuigen. Het nieuwe programma elektrische voertuigen bij Scania omvat naast batterij-elektrische trucks, met een maximale range tot 250 km, ook de plug-in hybride truck. Die heeft een maximaal volledig elektrisch bereik tot 60 km. 

Volledig over naar elektrisch

In het Zweedse Södertälje, waar het hoofdkantoor van Scania is gevestigd, wordt hard gewerkt aan een compleet nieuwe inrichting van de productiefaciliteiten. Die inrichting zal van groot belang zijn voor het toekomstige succes van Scania. Ze staat in het teken van Scania’s programma elektrische voertuigen. In 2023 moeten de nieuwe productiefaciliteiten full swing in bedrijf zijn. In dat jaar wil Scania een jaarproductie van tien- à vijftienduizend elektrische trucks op de weg zetten. Daarvoor ligt er een masterplan klaar waarin de Zweedse fabrieken volledig overschakelen naar de productie van elektrische voertuigen. De productie van voertuigen met verbrandingsmotoren vindt dan plaats in de overige fabrieken in Europa en Latijns-Amerika. In 2030 wil Scania dat minimaal 50% van zijn jaarproductie uit elektrische voertuigen bestaat. 

Nieuwe batterijfabriek

Scania bouwt in Södertälje een volledig nieuwe CO2-neutrale fabriek, met een totale investering van ca. 100 miljoen euro, voor de assemblage van de nieuwste generatie batterijen. Die fabriek moet in 2023 volledig operationeel zijn. Samen met batterijbouwer en strategisch partner Northvolt wordt een batterijpakket ontwikkeld waarmee een 40-tons lange-afstandtruck tot 4,5 uur volledig elektrisch kan rijden. Daarna kunnen de batterijen in 45 minuten weer tot 80% worden opgeladen, wat goed is voor zo’n zelfde range. Met die nieuwe generatie batterijen is elektrische aandrijving ook mogelijk voor de zwaardere toepassingen, en dus niet langer alleen voor de stedelijke toepassingen zoals bijvoorbeeld huisvuilinzameling en winkeldistributie.

Minister: opschalen laadinfrastructuur

De Belgische overheden zetten voor de nabije toekomst in op zero-emissietransport en roept de EU op hiertoe concrete stappen te zetten. De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters wil op korte termijn de laadinfrastructuur opschalen. Van der Baan: “Dat is een doelstelling die wij van harte ondersteunen. Er moet dan wel rekening gehouden worden met het grote verschil tussen het opladen van een personenauto en een truck. Voor een vrachtwagen is behoorlijk wat meer capaciteit nodig en dat moet het elektriciteitsnet aankunnen.”

Impact op milieu onderzocht

Dat Scania elektrificatie voor de toekomst zeer serieus neemt, blijkt ook uit het volledige commitment dat de producent uitspreekt. Als eerste fabrikant van zware trucks liet het bedrijf een Levencyclusanalyse (LCA) uitvoeren voor zijn distributievoertuigen. Een LCA is een ISO 14040/44-methode om de totale milieu-impact van producten te berekenen die de hele levenscyclus in ogenschouw neemt, beginnend bij de winning en raffinage van grondstoffen en eindigend bij de terugwinning van producten, in dit geval voertuigen. Die methode meet dus aanzienlijk meer dan alleen wat er uit de uitlaat komt.

De productie van een elektrisch voertuig met accu’s heeft een grotere impact op het milieu, voornamelijk vanwege de energie-intensieve productie van accucellen. Ondanks de grotere impact van productie, is de totale impact van de levenscyclus op het vlak van klimaatverandering aanzienlijk beter voor elektrische voertuigen met accu’s, dankzij de veel lagere CO2-impact in de gebruiksfase. Een elektrisch voertuig met accu’s kan al binnen een of twee jaar gebruik, minder klimaatimpact hebben dan een voertuig met een verbrandingsmotor. Dat omvat alle onderzochte elektriciteitsmixen in het rapport.

Nog meer over dit onderwerp, leest u hier

Neem vrijblijvend contact op met Scania via deze link.