UPTR vreest vloedgolf faillissementen in tweede jaarhelft

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagens op Antwerpse Ring
Vrachtwagens op Antwerpse Ring © Bart Timperman

UPTR vreest voor een faillissementengolf in het wegvervoer in de tweede helft van 2021. De beroepsfederatie verwijst naar een lagere beladingsgraad bij vervoerders terwijl de dieselprijs stijgt en de vaste kosten gelijk blijven.

Het Instituut Wegtransport en Logistiek België (ITLB) maakte zopas de faillissementscijfers van de transportsector bekend in de eerste twee kwartalen van 2021. Met respectievelijk 34 en 37 faillissementen in het eerste en tweede kwartaal zitten de cijfers ongeveer op dezelfde lijn als voor corona. Zo werden er in 2019 in het eerste en tweede kwartaal respectievelijk 36 en 45 faillissementen genoteerd.

Moratorium

UPTR vreest dat er momenteel stilte voor de storm heerst. De regering maakte begin dit jaar een einde aan het zogenaamde moratorium. Hierdoor waren ondernemingen tijdens de voorbije twee coronagolven beschermd tegen een gedwongen faillissement, maar in de feiten is er nog steeds een moratorium, omdat de RSZ, de btw en de fiscus de instructie kregen geen bedrijven te dagvaarden.

Inhaalbeweging

“We houden ons hart vast voor een inhaalbeweging de komende maanden”, zegt Michaël Reul, secretaris-generaal van UPTR. “Om hun klanten tevreden te stellen, die vaak zelf zwaar werd getroffen door de crisis, reden de wegvervoerders vaak met verminderde capaciteit. Er bleven dus evenveel vrachtwagens rondrijden, maar wel met een lagere omzet en vaste kosten (voor lonen, voertuigen, verzekering, kilometerheffing) die op hetzelfde peil blijven en een stijgende dieselprijs. Veel zal de komende maanden afhangen van de houding van de fiscus en RSZ.”

Yannick De Spiegeleir