Colruyt: “Emissievrije stadsdistributie tegen 2025? Zeer uitdagend”

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Elektrische truck Colruyt Group
Elektrische truck Colruyt Group © Colruyt Group

De Vlaamse regering start dit najaar het overleg op met centrumsteden voor de uitrol van emissievrije belevering in stedelijke kernen tegen 2025. Supermarktketen Colruyt omschrijft die streefdatum als “zeer uitdagend”.

De Europese Unie uitte in haar ‘White Paper for Transport’ in 2011 al de ambitie om emissievrije stadsdistributie in centrumsteden op te leggen tegen 2030. Vlaanderen wil hier naar eigen zeggen een voortrekkersrol in spelen. “In het Vlaamse regeerakkoord is opgenomen dat Vlaanderen wil inzetten op emissievrije belevering in de stedelijke kernen tegen 2025”, schetst de woordvoerder van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).

Proeftuinen

Vanaf september zullen de betrokken administraties van de Vlaamse overheid in overleg treden met de steden, bedrijven en de sector van de logistiek om het Vlaamse kader en de regelgeving vorm te geven. “In de vorm van proeftuinen zullen enkele steden een pilootproject voor twaalf maanden uitrollen om een en ander in de praktijk uit te proberen. Vanaf 2025 zal de uitrol gebeuren, met als eerste focus de pakketbelevering, onder andere de belevering aan supermarkten”, aldus de woordvoerder van minister Peeters.

Zeer uitdagend

Supermarktgroep Colruyt heeft verschillende proefprojecten lopen rond lage en emissievrije leveringen in steden. Zo liet Colruyt dit voorjaar nog een elektrische 44-tontruck stille leveringen uitvoeren in het centrum van Brussel. “Het is duidelijk dat we aan de vooravond staan van een grote omslag, maar het is wel zéér uitdagend om tegen 2025 alle stromen te elektrificeren in de stedelijke context. Het nieuwe model dat dit mogelijk moet maken, is er vandaag nog niet”, stelt Pieter Leonard, projectmanager Supply Chain en Transport bij Colruyt. “Er zijn veelbelovende technologieën, maar die staan vandaag nog in hun kinderschoenen. Ook de kostprijs voor transport zou exponentieel toenemen bij een totale omslag. Zo moeten de oude voertuigen waar al in geïnvesteerd werd, eerst afgeschreven worden. Het is sowieso een positieve zaak dat de Vlaamse regering voor het creëren van het noodzakelijke duurzame kader voor emissievrije stadsdistributie in overleg wil treden met de steden en de sector.”

Yannick De Spiegeleir