Aviapartner wuift Vincent Claerhout uit na 39-jarige carrière

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Vincent Claerhout neemt de Air Cargo Belgium award 'Ahead of the Curve' 2020 in ontvangst in naam van Aviapartner
Vincent Claerhout neemt de Air Cargo Belgium award ‘Ahead of the Curve’ 2020 in ontvangst in naam van Aviapartner © Air Cargo Belgium

Na een carrière van 39 jaar bij vrachtafhandelaar Aviapartner gaat Vincent Claerhout eind juli met pensioen. Hij begon in juli 1982 bij het toenmalige Belgavia als administration manager en eindigt zijn actieve loopbaan als commercial manager cargo.

Vooraleer Claerhout zijn carrière in de luchtvrachtsector begon, werkte hij een jaar in de verzekeringssector. “Daarna ben ik eigenlijk begonnen bij Restobel, de cateringafdeling van Belgavia, maar ben al snel overgestapt naar cargo als administration manager. Stapsgewijs heb ik het bedrijf zien groeien. Na verschillende posten binnen de cargoafdeling maakte ik een tussenstop als budget & credit controller. De oprichter en eigenaar van het bedrijf Alex Verougstraete wilde dat we om de paar jaar van job veranderden. Daarna ben ik terug op cargo beland, eerst als truck manager, daarna als station manager op Brucargo 709 en tenslotte als commercial manager cargo en heb mee een aantal zaken uit de grond gestampt”, vertelt Claerhout.

Grote veranderingen

Hij heeft het bedrijf door de jaren heen ook sterk zien veranderen. “Belgavia/Aviapartner waren familiebedrijven. In 2005 werd Aviapartner overgenomen door de investeringsgroep 3i en werd meer naar de financiële kant gekeken ten koste van het sociale. Maar eens je in de luchtvracht hebt gewerkt, ga je er niet meer weg. Het bijzondere aan de sector is dat je ’s morgens van alles plant en dat daar ’s avonds niets van gerealiseerd is. Alles gaat heel snel en er komen veel onverwachte zaken op je af”, zegt Claerhout.

Corona

Hij zou al een jaar eerder met pensioen gaan, maar Aviapartner vroeg hem om langer te blijven omdat zijn opvolger nog niet klaar was. “Als Aviapartner hebben we vrij vroeg op corona ingespeeld met ‘cabin loads’, cargo in de passagiersruimte. Ondanks deze moeilijke tijden bleef het bedrijf succesvol. Toch heeft corona roet in het eten gegooid. In ben nog van de oude garde en heb het zo niet voor computers en Teamsmeetings. Ik hou van sociaal contact. Voor mijn job als commercial manager cargo moest ik veel reizen, maar dat kon niet meer. Het laatste jaar werkte ik nog drie dagen per week zodat ik al wat voorbereid ben op mijn pensioen. Ik denk niet dat ik in een zwart gat zal vallen”, besluit Claerhout.

Koen Heinen