Victrol neemt nieuwe elektrisch aangedreven chemietanker in de vaart

Nieuws, Transport
Koen Heinen
De nieuwe elektrisch aangedreven tanker 'Helsinki' van Victrol
De nieuwe elektrisch aangedreven tanker ‘Helsinki’ van Victrol © Victrol

De Antwerpse rederij Victrol heeft een nieuwe elektrisch aangedreven tanker in de vaart genomen. Het schip heeft een modulair hybride diesel-elektrisch systeem dat wanneer de markt er klaar voor is, kan schakelen naar klimaatneutrale energiebronnen.

Het nieuwe elektrische motortankschip ‘Helsinki’ is 135 meter lang en 11,45 meter breed. Het vervoert voornamelijk vloeibare chemieproducten en wordt ingezet tussen de havens van Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam (ARA) en de Rijn.

Innovatief

Bij de bouw van het schip werd het gewicht geoptimaliseerd en was een lage-emissie-energiebron de focus. “Als bedrijf kijken we al langer naar groene voortstuwing. Alleen is de markt van de alternatieve energiebronnen momenteel nog niet matuur. Het innovatieve aan dit schip is dat het is uitgerust met een modulair hybride systeem voor elektrische voortstuwing. Momenteel wordt de elektriciteit nog opgewekt door middel van dieselgeneratoren maar eens de markt er klaar voor is, is de aandrijving aanpasbaar aan eender welke competitieve klimaatneutrale energriebron. In de voorste machinekamer is ruimte voorzien voor drie 20’-containers voor energieopslag, batterijen of brandstofcellen. Door de investering in dat modulaire ‘plug & play’-systeem nu al te doen, kunnen we in de toekomst sneller schakelen”, legt Fred Selhorst, business development manager van Victrol, uit.

In 2019 investeerde het bedrijf in niet minder dan vijf nieuwe schepen waaronder het eerste lng-bunkerschip van West-Europa. 

Laagwater

Door de lichtgewichtconstructie van het schip, kan het ook bij laagwater op de Rijn ingezet worden. “Door de lichtere constructie kan het schip tot 100 ton meer laden”, zegt Selhorst.

Koen Heinen