Transporteurs blij met beperking maximale betalingstermijn

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Philippe Degraef
Philippe Degraef © Febetra

Het federaal parlement heeft een wet goedgekeurd die de maximale betalingstermijn terugbrengt van 90 naar 60 dagen. Beroepsfederatie Febetra is tevreden. “Lange betalingstermijnen leiden bij transportondernemingen dikwijls tot liquiditeitsproblemen.”

Het wetsvoorstel werd ingediend door CD&V-volksvertegenwoordigers Leen Dierick en Nawal Farih. De nieuwe wet moet tegemoetkomen aan de problemen die ondernemingen ondervinden met het betaalgedrag van hun klanten. Een heikel punt dat dikwijls grote gevolgen heeft in de transportsector, zo stelt Febetradirecteur Philippe Degraef.

Achterpoortjes

“Febetra is blij dat betalingstermijnen langer dan zestig dagen niet meer mogelijk zullen zijn en dat de achterpoortjes, die vooral door grote ondernemingen gebruikt worden om de betalingstermijnen te rekken, gesloten worden. Zo zal de contractuele termijn niet langer omzeild kunnen worden via de verificatieprocedure of via het talmen met PO-nummers (purchase order of inkooporder, red.). Die verificatieprocedure moet voortaan integraal deel uitmaken van de betalingstermijn”, geeft Degraef aan.

“Lange betalingstermijnen leiden bij KMO’s dikwijls tot liquiditeitsproblemen. Voor de transportsector, een uitgesproken kmo-sector, zijn de nieuwe regels dan ook meer dan welkom. Febetra had nog liever een wettelijk verplichte betalingstermijn van dertig dagen gehad, maar vindt de nieuwe regels wel al een hele stap in de goede richting.”

Yannick De Spiegeleir