Katoen Natie koopt eerste 20 trucks voor Transport Joosen

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Katoen Natie Joosen
Katoen Natie Joosen © Volvo Trucks

Katoen Natie nam de eerste exemplaren van 38 Volvo Trucks in ontvangst. In de bestelling zitten de eerste 20 trekkers voor Joosen Transport, het Antwerpse transportbedrijf dat door Katoen Natie een kleine twee jaar geleden overgenomen werd.

Van de aankoop zijn twintig voertuigen bestemd voor Joosen Transport, de Antwerpse containervervoerder die Katoen Natie een kleine twee jaar geleden overnam. “Wij blijven investeren in dit bedrijf. Voor het eerst zullen de trekkers trouwens in de kleuren van Katoen Natie rondrijden”, zegt Tom Brouwers, Purchase Engineer bij Katoen Natie. De achttien andere trucks zijn bestemd voor de andere transportdivisies van Katoen Natie.

Uitbreiding

Het gaat om een vervangings- én uitbreidingsinvestering voor Joosen. “Het grootste deel van de twintig vrachtwagens vormt een uitbreiding. De nieuwe trucks zullen worden ingezet voor onze tussenhub en het nachttransport in de Antwerpse haven. De hub, die gecreëerd is om de congestie in de haven aan te pakken, is ook beschikbaar voor derden”, verduidelijkt Kurt Joosen. De nieuwe vrachtwagens van Volvo zijn meteen ook de eerste trucks voor Joosen met een uitsluitend rode bekleding in plaats van het vroegere rood en blauw. “Dat is een beetje met spijt in het hart, maar omdat rood de kleur van de liefde is, bedekken we het met de mantel der liefde”, knipoogt Joosen.

FH 420 

Katoen Natie beschikt over een vloot van maar liefst 550 trekkers. Ruim de meerderheid daarvan zijn Volvo Trucks. Omdat de trucks doorgaans op vrij korte afstanden worden ingezet en dus minder aan slijtage onderhevig zijn, worden ze na zes jaar vervangen. “Na een onderbreking van een jaar, te wijten aan de coronacrisis, hebben we opnieuw voertuigen besteld: 38 FH 420-trekkers van de nieuwe generatie. De FH’s zijn volledig geoptimaliseerd volgens de noden van Katoen Natie. Zo is bijvoorbeeld gekozen voor het intuïtieve secundaire dashboardscherm, waarop de chauffeur de rij- en rusttijden, het verbruik en dergelijke meer kan opvolgen”, besluit Brouwers.

Yannick De Spiegeleir