DACHSER start bouw uitbreiding crossdockcenter in Willebroek

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
DACHSER Willebroek
DACHSER Willebroek © Philippe Van Dooren

Deze maand start DACHSER de uitbreiding van het crossdockcenter op MG Park De Hulst in Willebroek. Die had zes maand geleden moeten starten, maar door de coronacrisis vertraagde de administratieve afwikkeling. Ook de truckparking wordt fors groter.

DACHSER, sinds 1975 in België actief, opende het huidige crossdockcenter De Hulst in 2014. Dat beslaat 7.000 m² en heeft 68 laad- en loskades. Het moest na een periode van forse groei van de groepageactiviteiten wat meer ademruimte geven. Toch is de capaciteitsgrens snel bereikt. Het gebouw zal de komende maanden uitgebreid worden met 2.000 m² en 19 poorten, waardoor de totale oppervlakte groeit tot 9.000 m² en het aantal poorten tot 87.

“Ook de parking wordt 7.500 m² groter, omdat wij gronden die voor onze buur (Federal Mogul, red.) gereserveerd waren, op de kop konden tikken. Hierdoor hebben wij nu 45.000 m² grond in Willebroek. De extra parking zal worden benut om meer vrachtwagens op het eigen terrein te parkeren. Zo kunnen we de buurt beter ontlasten. Ook krijgen we meer ruimte om de wissellaadbakken optimaal te positioneren”, zegt Frans van Bedaf, general manager van de DACHSER-vestiging in Willebroek.

De werken zullen binnen zes maanden gerealiseerd zijn. Eigenlijk dateren de plannen voor de uitbreiding van eind 2019. Toen liet Dachser weten dat de capaciteit in Willebroek te krap aan het worden was en werd vooropgesteld dat de uitbreiding medio 2021 operationeel zou zijn. “Door de coronacrisis die de administratieve afwikkeling vertraagde, hebben we de realisatie even moeten uitstellen”, legt van Bedaf uit.

Derde platform

In België beschikt DACHSER nog over een ander crossdockcenter voor de Europese groepagetransporten, met name in Moeskroen. Dat is al zes jaar geleden met 2.000 m² uitgebreid tot 9.000 m². Het westen van het land – de regio’s Luik en Hasselt – worden vanuit het platform in Aken bediend.

Dachser overweegt al langer de opening van een derde overslagplatform in België, maar een beslissing komt er pas als Willebroek aan zijn capacitieitslimiet geraakt. “Met die uitbreiding hebben we dus nog speling. Aan een derde crossdockcenter zijn we nog niet toe, maar we zullen klaarstaan wanneer Willebroek zijn capaciteit begint te naderen”, zegt van Bedaf nog.

Interlocking

Volgens Aat van der Meer, managing director van DACHSER Benelux, gaat het DACHSER in België voor de wind. “Het is mede door de centrale ligging in het DACHSER-netwerk een belangrijke schakel voor het goederenverkeer in Europa. Dat Willebroek vlak bij de haven van Antwerpen ligt, is ook een troef, omdat wij klanten een totaaloplossing bieden waarbij we wegtransport en lucht- en zeevracht met elkaar combineren. ‘Interlocking’ heet dat bij DACHSER.”

Philippe Van Dooren