W. Mazzei (Groep Machiels): “Vergunning is startschot Port of Limburg”

Nieuws, Transport
Koen Heinen
De voormalige Fordsite met de invulling van de nieuwe containerterminal en de magazijnen van H.Essers
De voormalige Fordsite met de invulling van de nieuwe containerterminal en de magazijnen van H.Essers © Port of Limburg

De omgevingsvergunning voor de Fordsite, die minister Demir (N-VA) maandag heeft afgeleverd, is goed nieuws voor Groep Machiels. Het bedrijf is zowel bij Genk Green Logistics als bij Port of Limburg betrokken en kan de verdere ontwikkeling starten.

Op de voormalige Fordsite waren al enkele oude gebouwen afgebroken om investeringen van onder meer H.Essers  en Groep Machiels mogelijk te maken. Met de omgevingsvergunning die nu werd uitgereikt, kunnen grootschaligere herinrichtingswerken van de site van start gaan.

“Dit is zeer goed nieuws voor de ontwikkeling van enerzijds Zone B waar Genk Green Logistics (GGL) ontwikkeld wordt, met name voor de ontsluiting van het terrein met de aanleg van wegenis en een waterbuffer”, zegt Wesley Mazzei, verantwoordelijk voor de Logistieke Business Unit van Groep Machiels. “Daarnaast betekent dit het startschot voor de hele implementatie van Port of Limburg, de nieuwe containerhaven die Groep Machiels samen met H.Essers ontwikkelt. Met deze vergunning kunnen het ondergrondse luik, zoals drainage maar ook de werken aan de kade aangevat worden.”

Timing Port of Limburg

Volgens Mazzei zit de ontwikkeling van Port of Limburg nog altijd op schema. “We hadden een buffer voorzien en die is misschien opgebruikt, maar als alles volgens plan verloopt, wordt de kade eind 2022 opgeleverd. Zoals oorspronkelijk voorzien kunnen we dan met de terminal ‘live’ gaan in het eerste kwartaal van 2023. De verdere herinrichting van de andere zones is overigens ook niet onbelangrijk voor de ontsluiting van Port of Limburg. GGL zal ook ondersteunend werken voor de terminal”, benadrukt hij.

Haven Genk

Eens Port of Limburg operationeel is, worden de containervolumes van Haven Genk naar daar overgeheveld. “Ondertussen blijven de containervolumes van Haven Genk fors groeien. In februari werd een nooit eerder geziene piek van 13.500 teu in een maand bereikt”, besluit Mazzei, die tot vorig jaar nog algemeen directeur was van Haven Genk.

Koen Heinen