Verkoop commerciële voertuigen in Europa steeg in april 179,2%

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagenchauffeur achter het stuur
Vrachtwagenchauffeur aan het stuur © Bart Timperman

In vergelijking met april vorig jaar zijn er in Europa vorige maand 179,2% meer commerciële voertuigen verkocht. Het grote verschil getuigt van de immense impact van de eerste coronagolf op de verkoopcijfers in het eerste trimester van vorig jaar.

In april werden er in Europa maar liefst 209,5% meer bestelwagens verkocht in de Europese Unie, goed voor 143.185 voertuigen in totaal tegenover 46.263 in 2020. Ook voor de verkoop van trucks werden spectaculaire cijfers genoteerd met de verkoop van 21.889 vrachtwagens (+16 ton), goed voor meer dan een verdubbeling van 103,3% tegenover april 2020 toen er 10.768 trucks verkocht werden.

Ook in ons land spreken de cijfers voor zich. In april 2021 werden er 631 nieuwe vrachtwagens (+16 ton) geregistreerd tegenover 361 trucks een jaar eerder. Een stijging met 74,8%. Bij de bestelwagens (tot 3,5 ton) is de discrepantie nog groter. Met 1.369 geregistreerde voertuigen in april 2020 tegenover 6.973 geregistreerde bestelwagens dit jaar. Goed voor een toename van maar liefst 409,3%.

Bestelwagens

Als we de verkoopcijfers van de eerste vier maanden vergelijken, is het verschil minder groot. In die periode in 2021 werden er 2.521 trucks in ons land verkocht tegenover 2.180 verkochte vrachtwagens in de eerste vier maanden van vorig jaar: een verschil van 15,6%. Voor bestelwagens is er een stijging van 42,3% in de eerste vier maanden met 29.332 verkochte bestelwagens (2021) versus 20.617 verkochte bestelwagens in het eerste trimester van 2020.

Hoge vlucht

Dat de verkoop zo’n hoge vlucht nam in april in vergelijking met vorig jaar is niet verwonderlijk. In april 2020 waren de dealers gesloten, waardoor er ook amper bestel- en vrachtwagens verkochten werden. Ook stelden veel vervoerders aankopen uit omdat zij in het begin van de coronacrisis de kat uit de boom keken. De sprekende cijfers zijn dus niet tekenend voor een marktevolutie, dan wel voor de gigantische impact van de eerste COVID-19-golf.

Yannick De Spiegeleir