SITRA investeert in 15 innovatieve tankopleggers

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
Tankopleggers SITRA
Tankopleggers SITRA © SITRA

SITRA heeft 15 nieuwe tankopleggers voor het transport van liquide voedingsmiddelen gekocht. Ze zijn niet alleen lichtgewicht, maar ook veel veiliger om te bedienen. Het Ieperse bedrijf kocht ze voor nieuwe klanten in België, Frankrijk en het VK.

“We doen al ettelijke jaren tanktransport voor grote voedselproducenten over heel Europa. Onder meer dankzij de expertise die we daarin opbouwden, neemt de interesse in deze diensten toe. Dat is niet alleen het geval in het tanktransport. Ook het tankcontainertransport via multimodale oplossingen neemt toe en ook daar zetten we steevast op in”, zegt Jelle Verplanken, communicatieverantwoordelijke bij SITRA.

Vorig jaar kocht SITRA al een tiental tankopleggers voor het vervoer van chocolade en gist en zo’n honderd lichtgewicht bulkcontainers. “De vraag blijft groeien en om daaraan te voldoen, breiden we onze vloot opnieuw uit. In deze fase gaat het om zo’n 15-tal innovatieve tankopleggers die niet alleen lichtgewicht zijn, maar ook superveilig”, zegt Verplanken. De tankopleggervloot bestaat nu uit 250 eenheden.

Veiligheid 

“Het gewicht van deze opleggers ligt zeer laag door het gebruik van lichtere, innovatieve materialen, waardoor we een grotere ‘payload’ kunnen laden. Klanten vragen hier steeds vaker naar”, voegt hij eraan toe. “Pluspunt is dat ze volledig vanop de grond bediend worden. De chauffeur kan de oplegger bedienen zonder dat hij de ladder moet beklimmen, dit voor zowel het laad- als het losproces. De verzegeling gebeurt nu ook via een speciaal systeem dat gestuurd wordt vanuit de koffer. We hechten enorm veel belang aan de veiligheid van onze chauffeurs.”

Een ladder en een inklapbare reling zijn nog altijd aanwezig. “Voor onderhoudsdoeleinden of om te spoelen, moet de chauffeur zich nog altijd op de oplegger kunnen begeven”, legt hij uit.

Opgeleide chauffeurs

Volgens Verplanken blijft het een uitdaging om nieuwe chauffeurs aan te trekken. “Het is nog moeilijker dan in het conventionele transport. Het gaat hier over meer dan gewoon rijden, laden en lossen. Er wordt met voedsel gewerkt en dat vereist extra kennis en kunde. Het is noodzakelijk om de chauffeurs grondig op te leiden, zeker omdat ze met hoogtechnologisch materiaal – bijna kleine fabriekjes – werken.”

De tankopleggers werden bij zowel Parcisa in Spanje als LAG in Bree besteld. Ze worden de komende weken geleverd.

Philippe Van Dooren