SEA-invest en Nyrstar gaan stap verder in samenwerking spoorvervoer

Nieuws, Transport
Koen Heinen
De zinkoxides komen in big bags in containers aan vanuit de haven van Antwerpen
De zinkoxides komen in big bags in containers aan vanuit de haven van Antwerpen © Nyrstar

Terminaloperator SEA-invest en zink- en loodverwerker Nyrstar investeren om het spoorvervoer tussen de Antwerp Bulk Terminal (ABT) en de sites van Nyrstar in Balen en Budel (NL) uit te breiden. Op jaarbasis zal ABT 200.000 ton van Nyrstar opvangen.

SEA-invest levert al sinds 2010 spoordiensten voor Nyrstar onder de noemer SEA-rail. Vanop ABT in de haven van Antwerpen worden grondstoffen per spoor vervoerd naar de sites van Nyrstar in Balen en het Nederlandse Budel.

Investeringen

Beide partijen doen de nodige investeringen om het spoorvervoer verder uit te breiden. Zo wordt ABT momenteel aangepast om jaarlijks ongeveer 200.000 ton lading van Nyrstar Budel per spoor te ontvangen en op te slaan. Volgens een woordvoerster van Nyrstar wordt in Budel geïnvesteerd in een nieuw spoor en in de stationsinfrastructuur. “Daardoor kunnen we nu ook volle treinen terug naar Antwerpen sturen”, zegt ze. Het vervoer van die tonnage richting Antwerpen gaat vanaf september 2021 van start en betekent een vermindering van 7.200 vrachtwagenritten per jaar.

“Het contract is een uitstekend voorbeeld van twee partijen die al jaren samenwerken en die voortdurend de productiviteit en efficiëntie willen verhogen. We willen de milieu-impact van onze dagelijkse activiteiten verminderen”, zegt Michel Moons, manager van SEA-invest.

Binnenvaart

Naast het spoorvervoer van en naar Antwerpen, maakt Nyrstar ook gebruik van de binnenvaart tussen de Antwerpse haven en de verschillende sites. Zo zijn er bargeverbindingen in beide richtingen tussen Antwerpen enerzijds en de sites in Balen, Pelt en Budel anderzijds.

Vorig jaar investeerde Nyrstar in een Europese logistieke hub voor de distributie van zinkoxides in Pelt. Voordien werden die oxides vanuit de haven van Antwerpen naar verschillende bestemmingen verdeeld. Sinds de investering in Pelt worden de grondstoffen niet meer in de haven van Antwerpen opgeslagen. Ze worden er in big bags in containers gestoken en per binnenschip naar Meerhout vervoerd. Van daaruit gaan de containers over de weg naar Pelt. Door de binnenvaartlink tussen Antwerpen en Meerhout worden jaarlijks 2.500 vrachtwagenritten gespaard.

Andere projecten die Nyrstar onderneemt op het vlak van duurzame logistiek naast het gebruik van spoor en binnenvaart, zijn onder meer het herzien van vervoerde maximumgewichten en -afmetingen.

Koen Heinen