Nederland stelt kilometerheffing uit, transporteurs woedend

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
Stadsdistributei in Nederland met e-truck
Stadsdistributei in Nederland met e-truck © Breytner

Nederland voert de ‘vrachtwagenheffing’ pas in 2027 in, drie jaar later dan voorzien. De Nederlandse vervoerders zijn woedend, want de opbrengst zou de verduurzaming mee betalen. “Daardoor dreigt de sector de klimaatdoelen niet te halen,” zeggen ze.

De invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens – die onze noorderburen ‘vrachtwagenheffing’ noemen – stond gepland op 2024. Maar in een brief aan de Tweede Kamer liet (demissionair) minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen (VVD) weten dat de heffing niet vóór 2027 geïmplementeerd kan worden.

Voor verduurzaming

“Door de vrachtwagenheffing pas in 2027 in te voeren, ontstaat een gat van 750 miljoen euro, bedoeld om de transportsector op tijd te verduurzamen. Daardoor dreigt de sector de klimaatdoelstellingen niet te halen”, reageert Elisabeth Post, voorzitster van de brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).

In Vlaanderen naar algemene uitgaven

In tegenstelling tot Vlaanderen waar het gros van de opbrengsten van de kilometerheffing naar de algemene middelen gaat, hebben de Nederlandse regering en de transportsector afgesproken dat de netto-opbrengst van de heffing naar innovatie en verduurzaming van de sector zou gaan (de zogenaamde ‘terugsluis’). Dat is zo’n 250 miljoen per jaar. Ter vergelijking: in Vlaanderen gaat 36 miljoen per jaar naar subsidies voor groenere en veiligere trucks. De rest gaat naar infrastructuurwerken en – vooral – algemene uitgaven, zoals onderwijs.

750 miljoen euro mis

“Het besluit van van Nieuwenhuizen is een mokerslag voor de duurzaamheidstransitie van de sector transport en logistiek. Door de invoering met minstens drie jaar uit te stellen, loopt de sector zeker 750 miljoen euro mis. En dat terwijl de klok doorloopt”, zegt Post.

Volgens haar komen doelstellingen in het klimaatakkoord, zoals het emissievrije vervoer in dertig tot veertig binnensteden, op losse schroeven te staan. “Wij willen meewerken om het goederenvervoer te verduurzamen, maar dat kunnen we simpelweg niet alleen”, stelt ze.

“Vandaag rijden er maar 160 trucks met een emissievrije aandrijving in Nederland. Om steden vanaf 2025 emissievrij te bevoorraden zijn zeker 5.000 elektrische vrachtwagens nodig, maar zo’n vrachtwagen kost ongeveer drie keer zoveel als een dieseltruck. Met de opbrengsten van de vrachtwagenheffing zouden transportondernemers die grote investeringen door middel van subsidie gedeeltelijk kunnen financieren”, oordeelt Post.

Philippe Van Dooren