ICO wacht niet op Infrabel en investeert zelf in slagboom

Nieuws, Transport
Roel Jacobus
Aan de blauwe paal komt binnenkort een slagboom
Aan de blauwe paal komt binnenkort een slagboom © RJ

International Car Operators plaatst op eigen kosten een slagboom voor een gevaarlijke overweg in Zeebrugge. Daarmee neemt het bedrijf zijn verantwoordelijkheid op voor de dagelijks meer dan 800 truckchauffeurs, 500 havenarbeiders en 200 bedienden.

Het poortgebouw van de Bastenakenterminal van International Car Operators (ICO) in Zeebrugge, staat pal achter een gevaarlijke overweg. Daar gebeurde vrijdag voor de tweede keer in minder dan een maand een zware aanrijding met een vrachtwagen. Een uitgelekte video van een bewakingscamera van de stukgoedbehandelaar, toont hoe een vrachtwagenchauffeur nietsvermoedend door de rode verkeerslichten en het belsignaal reed. Het scheelde geen haar of noch de chauffeur nog de treinbestuurder konden het verhaal navertellen. Begin maart stierf een chauffeur bij een gelijkaardige botsing op de volgende overweg in dezelfde Margaretha Van Oostenrijkstraat.

Ondanks die ongevallen houdt Infrabel vast aan de lijn om in havengebieden geen slagbomen te plaatsen. “Slagbomen werden in het verleden steeds afgereden, wat grote hinder veroorzaakte. De overwegen zijn uitgerust met rode lichten en een belsignaal om de chauffeurs te verwittigen.”

Verantwoordelijkheid nemen

ICO besliste van niet langer te wachten en zelf de overweg structureel te beveiligen. “In samenspraak met de wegbeheerder – het havenbestuur MBZ – investeren wij als bedrijf zélf in een slagboom”, zegt CEO Marc Adriansens. “Die slagboom komt niet op de overweg van Infrabel maar op de voorsorteerstrook die het verkeer van de A11-snelweg naar de overweg leidt. De aannemer was vorige week al klaar met de paal waar wellicht nog deze week de slagboom aan bevestigd wordt (de blauwe blok op de foto). Dat is een proefopstelling die hopelijk haar nut zal bewijzen.”

Adriansens voerde als voorzitter van de Zeebrugse bedrijvenvereniging Apzi-Voka al meermaals campagnes voor veiligere overwegen. Het zat hem nu hoog dat Infrabel de overweg niet als gevaarlijk genoeg beschouwt om in te grijpen. “Daarom hebben we zelf onze verantwoordelijkheid genomen. Hier komen dagelijks 800 vrachtwagens, 500 havenarbeiders en 200 bedienden.”

Roel Jacobus