H&S Logistics start vanaf juni nieuwe trimodale terminal op Boven-Rijn

Nieuws, Transport
Koen Heinen
De Lauterbourg Rhine Terminal (LRT) van H&S Logistics, Paris Terminal, CFT en Port Autonome de Strassbourg
De Lauterbourg Rhine Terminal (LRT) van H&S Logistics, Paris Terminal, CFT en Port Autonome de Strassbourg © H&S Logistics

In een alliantie met drie partners neemt H&S Logistics op 1 juni de trimodale terminal langs de Boven-Rijn in het Franse Lauterbourg in gebruik. Naast containertrafieken naar Antwerpen en Rotterdam mikt H&S ook op projectlading.

H&S Logistics vormt samen met de Franse terminaloperator Paris Terminal, binnenvaartoperator Compagnie Fluvial de Transport (CFT) en de Port Autonome de Strassbourg, de exploitatiemaatschappij Lauterbourg Rhine Terminal (LRT).

De haven van Straatsburg nam de terminal oorspronkelijk al in 2018 in gebruik, maar later dat jaar werd een concessieovereenkomst gesloten met de huidige partners. Aanvankelijk was het de bedoeling om de terminal in september vorig jaar op te starten onder de nieuwe exploitatiemaatschappij LRT. “Dat was inderdaad de bedoeling, maar door de coronacrisis is de ingebruikname vertraagd”, zegt Muriel Marquet, managing director van Haeger & Schmidt Logistics Belgium.

Modernisering

De bestaande infrastructuur werd gemoderniseerd met een nieuwe portaalkraan met een capaciteit van 29 containers per uur. De terminal beschikt over twee sporen van elk 400 meter voor afhandeling via spoor. Voor het laden en lossen van trucks werden twee nieuwe reachstackers aangeschaft. De terminal heeft een behandelingscapaciteit van 80.000 teu op jaarbasis. 

Heavy lift

De terminal wordt geïntegreerd in de bestaande containerlijndiensten van H&S Logistics per binnenschip en per spoor naar de havens aan de Boven-Rijn en de zeehavens. “Er komen regelmatige afvaarten naar Antwerpen en Rotterdam, maar daarnaast mikken we ook op heavy lift en projectlading”, zegt Marquet. De terminal beschikt daarvoor over een roroplatform en een heavy-liftkraan met een hefvermogen van tweehonderd ton.

Koen Heinen