Containerbinnenvaart verhoogt congestietoeslag na Suezcrisis

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Het binnenschip 'Samarkand' bij de doorgang op de Schelde in Doornik
Het binnenschip ‘Samarkand’ bij de doorgang op de Schelde in Doornik © Contargo

Binnenvaartoperator Contargo verhoogt zijn congestietoeslag van 15 naar 25 euro vanaf 5 april. Aanleiding is de te verwachten drukte door de Suezcrisis. BCTN houdt het bij zijn bundelingstoeslag die toelaat om met ‘fixed windows’ te werken.

In een bericht aan zijn klanten zegt Contargo dat de wachttijden voor de containerbinnenvaart de voorbije weken en maanden weer tot recordhoogten gestegen zijn met pieken tot vijf dagen. Nu er weer vrije doorvaart is op het Suezkanaal, zal de druk op de zeehavens in noordwest Europa nog toenemen als gevolg van de aankomst van een relatief groot aantal schepen binnen een relatief kleine tijdsspanne. Cargo-opening- en closingtijden zullen als gevolg van vertraging van zeeschepen en capaciteitsproblemen op de terminals voortdurend wijzigen. Dat leidt dan weer tot stijgende capaciteitsdruk en extra kosten, ook op de inlandterminals, zegt de operator.

Extra scheepsruimte

Om de dienstregeling van de binnenschepen in stand te blijven houden, wordt extra scheepsruimte ingezet. Contargo ziet zich daardoor gedwongen om de bestaande congestietoeslag van 15 euro per container tot nader order op te trekken naar 25 euro per container. De maatregel gaat in op 5 april.

Bundelingstoeslag

Operator BCTN heft geen congestietoeslag maar een bundelingstoeslag. “We bundelen volumes tot grotere call sizes zodat we met ‘fixed windows’ op de terminals kunnen werken. Dat maakt ons minder kwetsbaar. Het bundelen vraagt wel extra overslag en daarom vragen we een bundelingstoeslag”, legt David Huybrechts, commercial manager van BCTN, uit.  

Ook hij verwacht dat de planningsystemen in het honderd zullen lopen door de grotere drukte als gevolg van de Suezcrisis. “De kans bestaat ook dat schepen niet de gewone terminals zullen aanlopen en afgeleid worden. Het zal zeker drukker worden en daarom proberen wij onze capaciteit zo groot mogelijk te houden.

Speciaal Suezteam

BCTN heeft binnen zijn afdeling ‘container services’ een Suezteam opgericht met een eigen e-mailbox. “Klanten kunnen bij dat team terecht met specifieke problemen die een gevolg zijn van de Suezcrisis. Bovendien zetten we extra in op het overbrengen van leeg equipment zodat de exportklanten kunnen doorladen. Voor importcontainers bieden we tijdelijke opslag op onze terminals. We kunnen niet doen alsof er niks aan de hand is”, zegt Huybrechts.

Koen Heinen