Arbeidsauditeur messcherp voor wantoestanden Zeebrugse truckparkings

Nieuws, Transport
Roel Jacobus
Noodparking voor brexit in de achterhaven van Zeebrugge
Noodparking voor brexit in de achterhaven van Zeebrugge © RJ

De arbeidsauditeur verscherpt het toezicht op de truckparkings in Zeebrugge en dringt aan op een structurele oplossing voor de sanitaire wantoestanden. Het plan voor 130 goed uitgeruste en beveiligde parkeerplaatsen noemt hij onvoldoende.

Arbeidsauditeur Filiep De Ketelaere is niet van plan om de sanitaire wantoestanden op de Zeebrugse truckparkings blauwblauw te laten. “Het was hoog tijd om aan de boom te schudden want het kan zo niet langer”, zegt hij in de opvolging van de controleactie van de inspectiediensten op de parking in de Loodswezenstraat.

“Precies een jaar geleden stelden we de schrijnende toestanden op die parking aan de kaak. Er kwam even een verbetering met bijkomend sanitair maar daarvan was bij ons bezoek op zondag 21 maart niks meer te bespeuren. We stelden vast dat 185 truckers samentroepten rond drie toilethokjes en één kraantje met stromend water. Daarnaast zijn er ook wantoestanden op de Transportzone, waar het VTM-programma ‘De Vuilste Jobs van Vlaanderen’ besmeurde toiletten filmde.”

Noodparking brexit inschakelen

“Ik pleit voor een structurele oplossing met een stevig gebouw in plaats van een container, met wat meer comfort tegen een kleine vergoeding, permanent toezicht en een verbod om in de omgeving te parkeren. Als dat in de buurlanden wel lukt, waarom zou het hier niet kunnen?”, zegt De Ketelaere.

De toekomstige, bewaakte parking in de achterhaven vindt hij een stap in de goede richting. “Maar de voorziene 130 plaatsen zijn onvoldoende voor de huidige nood. Bij de controleactie in de Loodswezenstraat troffen we 185 trucks en 60 andere voertuigen aan. Daarbij komen de chauffeurs die kamperen op de Transportzone en op verspreide plaatsen langs de openbare weg. Voor die nodige extra capaciteit zie ik mogelijkheden op bijvoorbeeld de niet-gebruikte noodparking voor de brexit in de achterhaven (foto). Daar kun je met camera’s en menselijke bewaking veel doen.”

Collectieve verantwoordelijkheid

Ondertussen is de arbeidsauditeur niet van plan om zijn beet te lossen. “Zolang ons onderzoek loopt, houden we overal in Zeebrugge verscherpt toezicht. Binnenkort komt er overleg met alle betrokken partijen op basis van het rapport van onze controleactie.”

Voor een structurele aanpak en het financiële plaatje, kijkt De Ketelaere verder dan alleen de eigenaars van de terreinen: “De Oost-Europese chauffeurs zijn een onderdeel van een economisch model. Daarom ga ik uit van een collectieve verantwoordelijkheid van iedereen die hier economisch voordeel uit haalt. Dat gaat van de werkgevers van de chauffeurs tot de opdrachtgevers, klanten en zelfs het havenbestuur. Niemand mag hier zijn kop voor in het zand steken. Wie er economisch voordeel bij doet, moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat is geven en nemen.”

Roel Jacobus