OBU’s kilometerheffing vanaf vandaag beschikbaar

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

De opening van de registraties is een mijlpaal, in die zin dat dit betekent dat het nog maar zes maanden duurt voor de heffing in voege treedt.

De transportbedrijven die zich de volgende dagen en weken registreren krijgen kort nadien – als zij de borg van 135 euro per voertuig hebben betaald – de OBU’s per post geleverd. “Ze kunnen dan rustig wennen aan de werkwijze van de On Board Unit en aan het facturatiesysteem”, aldus Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass.

“De ontwikkelingsfase is afgerond. Nu volgt de testfase waarin de gebruikers vertrouwd kunnen worden met het systeem binnen de drie toldomeinen Vlaanderen, Wallonië en Brussel, tot het gebruik verplicht wordt op 1 april 2016.” De gebruikers die het systeem testen, zullen in die aanloopperiode een factuur krijgen, weliswaar met een nul-bedrag.

Omslachtige registratie

Volgens Rudolf Pospischil, CEO van Satellic, is een registratie via de Road User Portal van Satellic de gemakkelijkste manier om een OBU te verkrijgen. Daar krijgt elk bedrijf toegang tot een eigen, gepersonaliseerde en beveiligde zone op de website. In die zone kan een bedrijf zijn voertuigen registreren, een of meerdere OBU’s bestellen, de OBU’s aan de voertuigen koppelen en ontkoppelen, alsook alle gegevens van het bedrijf en van de voertuigen beheren.

De registratie is een vrij omslachtige procedure, al was het maar omdat de voertuigen één voor één ingeschreven moeten worden en hun roze kaart telkens gescand en geüpload moeten worden. Daarom is er al minstens één service provider – DKV om hem niet te noemen – die aanbiedt de registratie in plaats van de transporteur te doen. Die kan de nodige informatie en de gescande documenten in bulk aan de tankkaartuitbater overmaken, die de input dan voor hem doet, maar is dan wel aan hem commercieel gebonden.

Servicepunten

Voor occasionele gebruikers en voor het omruilen van een OBU bijvoorbeeld als die defect is, komen er in totaal 120 servicepunten, waarvan er vanaf vandaag een vijftigtal actief zijn. Die zijn gelegen in België of nabij een grensovergang. In die servicepunten staan automaten die de OBU’s afleveren of waar men ze kan deponeren.

Aan Flows verklaarde Satellic-CEO Pospischil dat ongeveer de helft van de servicepunten kort voor of na de belangrijkste grensovergangen zullen gelegen zijn. Dat zal zowel langs snelwegen als langs regionale wegen zijn. Op drukke plaatsen zullen er drie automaten staan.

In een servicepunt is een OBU verkrijgbaar via snelregistratie door de boorddocumenten van het voertuig te scannen, de gegevens in te voeren via het touchscreen van de tolterminal en onmiddellijk de waarborg te betalen. In de servicepunten kan slechts één OBU per keer worden afgehaald, maar het voordeel is dat de gebruiker het toestel meteen kan meenemen.

Geen BTW-recuperatie

Een nadeel van de ‘fast-track’-procedure is dat er geen facturen kunnen uitgegeven worden aan de weggebruiker, waardoor er ook geen BTW kan gerecupereerd worden. Om ten volle gebruik te maken van de diensten van Satellic moet de gebruiker dus inloggen op de Road User Portal en een volledige registratie uitvoeren.

Er zullen naar verwachting in totaal 800.000 OBU’s in gebruik zijn, waarvan 150.000 in België. Er wordt met andere woorden verwacht dat er 650.000 buitenlandse gebruikers zullen zijn.

Zijn er te weinig buitenlanders die zich pre-registreren, dan lijkt het waarschijnlijk dat de servicepunten in de periode na 1 april 2016 overrompeld zullen worden. Pospischill verwacht niet dat er grote problemen zullen zijn: “Wij starten binnenkort met een grote communicatiecampagne in het buitenland, en er zullen nieuwe borden aan alle grensovergangen staan, die duidelijk maken dat de kilometerheffing op komst is”, zegt hij.

Call-center

Ook vanaf 1 oktober is er een call-center operationeel. Gebruikers kunnen informatie krijgen, alsook bij de installatie van hun OBU en bij de registratie op de Road User Portal. Het callcenter is in België en in de buurlanden gratis bereikbaar op 00800-72 83 55 42 (00800-SATELLIC) en vanuit de andere Europese landen op +32 78 15 15 15. Men kan ook een e-mail sturen naar support@satellic.be. (PHVD)