Parijs verbiedt oude trucks, Londen onveilige ‘lorries’

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

De maatregel in Parijs geldt alle dagen van 8 tot 20 uur en heeft betrekking tot alle vrachtwagens en autocars boven de 3,5 ton die ingeschreven werden voor oktober 2011. Ze treft feitelijk enkel het eigen vervoer. Toch schat het stadsbestuur dat 7 à 10% van het vrachtverkeer getroffen wordt door de nieuwe regel. Het zou gaan om ‘meerdere duizenden’ voertuigen.

De nieuwe regel is van toepassing in heel Parijs, behalve op de Boulevard Périphérique en in de twee bossen die de Franse hoofdstad rijk is (Bois de Vincennes en Bois de Boulogne).

De maatregel kadert in het plan van de burgemeester van Parijs, de socialiste Anne Hidalgo, om tegen 2020 de luchtverontreiniging door het verkeer drastisch te doen dalen. Een van de volgende stappen is het verbod vanaf juli 2016 van alle auto’s en bestelwagens van Klasse 1, d.w.z. van voor 1997 (goed voor 10% van het wagenpark in Parijs). Tussen 2017 en 2020 worden de regels stapsgewijs nog strenger. Dan worden alle dieselvoertuigen van Klasse 2, 3 en 4 verboden. Dat zijn auto’s, bestelwagens en trucks die voor 2010 werden ingeschreven.

Als het kan, wil Hidalgo nog verder gaan en in 2020 alle dieselvoertuigen uit Parijs bannen.

Londen

Sinds 1 september mogen vrachtvoertuigen van meer dan 3,5 ton Greater London alleen in als ze voldoen aan bepaalde eisen in verband met de dodehoek en ze uitgerust zijn met een zij-afscherming. De maatregel is vooral bedoeld om de wegen en straten in Londen veiliger te maken voor voetgangers en fietsers.

De nieuwe regeling, genaamd ‘Safer Lorry Scheme’, is van toepassing op alle wegen in Groot-Londen (behalve de snelwegen). De zone is afgebakend met ca. 600 borden met de tekst ‘Safer HGV zone’ (foto 2). Het gaat in feite om hetzelfde gebied als waar de Low Emission Zone van toepassing is. De voorschriften gelden 24 uur per dag en zeven dagen per week. De boetes bedragen minimum 50 pond en kunnen oplopen tot maximaal 1000 pond.

Om in orde te zijn moeten de voertuigen beschikken over klasse V en VI spiegels (resp. trottoirspiegels en vooruitkijkspiegels, foto 3) en over een zij-afscherming. Beide spiegels en de afscherming zijn door de EU-wetgeving al enkele jaren verplicht voor nieuwe vrachtwagens boven de 7,5 ton. Londen maakt ze ook verplicht voor voertuigen van 3,5 tot 7,5 ton, alsook voor oudere trucks. Die moeten de uitrustingen via een retrofit krijgen.

Voor enkele merken of voertuigtypes waarbij dat niet mogelijk is, geldt een vrijstelling. De lijst vindt u hier.