DAF Westerlo krijgt modernste lakstraat ter wereld

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

Tien maanden geleden zette het moederhuis van DAF, de Amerikaanse groep Paccar, het licht op groen om de nieuwe lakstraat te bouwen. Inmiddels zijn de plannen uitgewerkt, is de bouwvergunning binnen en is het alleen nog maar wachten op de milieuvergunning.

Tijdens een bezoek aan de Belgische fabriek kreeg Vlaams minister Philippe Muyters bevoegd is voor Werk en Economie gisteren uitleg over deze investering.

De cabinefabriek opende DAF in 1966. Sinds begin jaren zeventig worden er ook assen geproduceerd. Vandaag fabriceren de 2.150 werknemers er zo’n 500 assen en 200 cabines per dag, bestemd voor de zware en middelzware trucks die in Eindhoven en het Britse Leyland van de band komen.

Tijdens de topjaren 2007 en 2008, toen de Europese vrachtwagenmarkt naar ongekende hoogtes groeide, bleek dat de cabinefabriek een flessenhals vormde. Toen werd al gedacht aan een uitbreiding en modernisering, maar door de instorting van de markt werd de investering in de koelkast gestopt.

Groei capaciteit met 50%

De markt heeft zich in Europa inmiddels al grotendeels herpakt. DAF verwacht dat de vraag de komende jaren verder zal groeien en heeft daarbij als doelstelling haar marktaandeel in de zware klasse uit te breiden naar 20%. Die bedraagt nu om en bij de 15%. Daarnaast wil DAF ook buiten Europa verder uitbreiden, onder andere in het Midden-Oosten en in Rusland wanneer de economie daar weer op gang komt.

Om die doelstelling te halen, moet de capaciteit van de lakstraat dus uitgebreid worden. DAF gaat daarom op het terrein van DAF Trucks Vlaanderen een volledig nieuwe lakstraat bouwen, waardoor de productiecapaciteit van de cabinefabriek met zo’n 50% zal groeien. 

Modernste lakstraat ter wereld

Volgens Harrie Schippers, de president-directeur van DAF Trucks, wordt de nieuwe lakstraat wordt 144 meter lang, 58 meter breed en 26 meter hoog en beslaat ze drie verdiepingen. “Het wordt in zijn soort de modernste ter wereld, mede dankzij de partners Eisenmann en Dürr”, legt hij uit.

Eisenmann zorgt voor de lakinstallaties met spuitboxen, ovens en transportsystemen en Dürr is verantwoordelijk voor de inrichting daarvan. Daarbij zal onder andere gebruik worden gemaakt van 37 ultramoderne lakrobots met zogeheten ‘spuitbellen’. Die draaien met maar liefst 50.000 t/min rond voor een hogere kwaliteit en een kleiner verbruik van lakken en oplosmiddelen.

Nieuwe maten en gewichten

In de nieuwe lakstraat zullen een aantal innovatieve oplossingen worden toegepast, waaronder een speciale methode om de onvermijdelijke ‘overspray’ tijdens het spuiten te verminderen en op te vangen. De lakrobots zullen op zeer korte afstand de contouren van de cabine exact volgen, waardoor minder lak nodig is.

De nieuwe installatie zal onder andere daardoor aangepast zijn aan de toekomstige cabines, die een veel spitsere en aerodynamische vorm krijgen. Deze nieuwe vorm is het gevolg van een Europese beslissing om de maten en gewichten van de vrachtwagens aan te passen.

Verankering

In de eerste helft van 2017 zullen de eerste cabines de nieuwe, 25.000 m2 grote lakstraat verlaten. Volgens Schippers is deze investering van 100 miljoen euro goed nieuws voor de meer dan 2.000 medewerkers in Westerlo. “DAF toont daarmee immers het vertrouwen in de toekomst van haar fabriek in België.”

Voor minister Muyters betekent deze verankering van DAF in Westerlo zeker goed nieuws, na het faillissement van het nabijgelegen Bosal.

“DAF is een schoolvoorbeeld van hoe succesvol de maakindustrie in West-Europa en meer specifiek in Vlaanderen kan zijn. Het is onze taak als overheid om voor investeringen en innovatie een uitstekend klimaat te scheppen”, oppert de minister. “Ik ben er trots op dat Europa’s modernste lakstraat voor truckcabines in Vlaanderen zal staan, en dat we daar met de Vlaamse overheid ons steentje toe bijdragen.”