Liefkenshoekspoortunnel zit aan derde van beoogde capaciteit

Nieuws, Transport
Koen Heinen

Volgens Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel, gaat het om 30 treinen van Linker- naar Rechteroever en van Rechter- naar Linkeroever samen. Op Linkeroever vertrekken voornamelijk treinen vanuit de Waaslandhaven, maar ook van Gent-Zeehaven, Zeebrugge en de spoorbundels op Linkeroever. Op Rechteroever zijn het vooral treinen vanuit Antwerpen-Noord en de sporenbundels, maar ook vanuit Athus, Erquelines, Aken en Nederland die via de tunnel naar Linkeroever rijden.

In de eerste maanden na de ingebruikname in december 2014 lag het gemiddelde op 25 treinen per dag. Tussen maart en juni steeg het aantal treinen naar 30 per dag en de laatste maanden maakten dagelijks 30 tot 35 treinen gebruik van de rechtstreekse spoorverbinding tussen Linker- en Rechteroever. Op zondag is er slechts een beperkte activiteit. 

100 per dag

“De voorbije maanden stellen we een stapsgewijze toename vast van het aantal treinen. We vragen alle spooroperatoren die actief zijn op het Belgisch spoornet om via de Liefkenshoekspoortunnel te rijden. Op langere termijn streven we naar 100 treinen per dag. Samen met het Antwerpse Havenbedrijf wordt alles in het werk gesteld om het spoorvervoer aan te moedigen. Het gezamenlijk doel van het Havenbedrijf en Infrabel is om tegen 2030 het aanteel van het containervervoer per spoor in de haven progressief te verhogen van de huidige 8% naar 15%”, aldus Petit.

Momenteel zijn er twaalf spooroperatoren voor het goederenvervoer actief op het Belgische spoornet. Dat zijn Captrain Belgium, Crossrail Benelux, CFL Cargo, DB Schenker Rail Nederland, EuroCargoRail, Europorte, B Logistics, PKP Cargo, RailTraxx, Rotterdam Rail Feeding, SNCF Fret en TrainsporT.

Vanaf de nieuwe dienstregeling die in december van dit jaar van kracht wordt, zullen ook alle treinen met gevaarlijke producten verplicht via de Liefkenshoekspoortunnel moeten rijden in plaats van door de Kennedyspoortunnel.

De 16,2 kilometer lange spoortunnel levert een tijdwinst op van 40 minuten in vergelijking met de traditionele route via de Kennedyspoortunnel.

Antwerpen-Noord

Ter hoogte van het rangeerstation Antwerpen-Noord komt de Liefkenshoekspoortunnel weer bovengronds en zo heeft de tunnel daar zijn eindpunt. Antwerpen-Noord is het tweede grootste rangeerstation van Europa en een zeer grote basis voor het verspreid vervoer. Het is ongeveer 5,5 kilometer lang en maximaal 2,5 kilometer breed. Er zijn zeven sporenbundels met meer dan 170 kilometer aan sporen. Bundel C dat voornamelijk gebruikt wordt voor het verspreid vervoer is de grootste rangeerbundel met 56 sporen.

Antwerpen-Noord beschikt als enige in België over een volledig automatische triëerinstallatie. Er kunnen 180 wagons per uur getrieerd worden. Dagelijks komen er 100 goederentreinen met zo’n 1.500 wagons aan om er verdeeld te worden volgens hun eindbestemming.