Bouw Fehmarnbelttunnel opnieuw uitgesteld

Nieuws, Transport
Koen Heinen

De Verkeersminister van Sleeswijk-Holstein Reinhard Meyer en zijn Deense collega Hans Christian Schmidt zijn het uitstel overeengekomen. Volgens Meyer is een planologische aanpassing nodig, los van het feit dat in Duitsland meer dan drieduizend bezwaarprocedures tegen het project lopen. Ook de ferrymaatschappij Scandlines die de veerdienst tussen Fehmarn en Lolland uitbaat, uitte onlangs nog bezwaar tegen de tunnel.

De ingebruikname werd eerder al uitgesteld van 2021 naar 2024, maar nu zal het dus nog later zijn.

Schmidt zegt dat het project zeker wordt uitgevoerd. In Denemarken zijn weinig bezwaren tegen de gecombineerde spoor-wegtunnel. De Fehmarnbelt wordt 19 kilometer lang en zal beschikken over een dubbel spoor en een viervakssnelweg met noodstroken. Het project kost 8,7 miljard euro. Denemarken zal volledig instaan voor de financiering. Een deel van de kostprijs wordt gedragen door de Connecting Europe Facility (CEF) voor de TEN-T.

Of het uitstel mogelijk ook te maken heeft met de financiering van het project is niet duidelijk.