Antwerps Havenbedrijf op zoek naar ‘havenspooroperator’

Nieuws, Transport
Koen Heinen

De gekozen havenspooroperator zal moeten instaan voor een neutrale dienstverlening voor het verspreid vervoer tussen de lokale havenspoorbundels, de bedrijven en het centrale vormingsstation Antwerpen-Noord. Railport Antwerpen wil de lokale bedrijven en de industrie hiermee tevens de mogelijkheid bieden om, indien ze dit wensen, zelf een groter deel van de verantwoordelijkheid te verwerven voor het organiseren van aan- en afvoer van wagons op hun terrein, waardoor ze minder afhankelijk worden van de dienstregeling van de spoormaatschappijen.

Volgen Koen Cuypers, senior advisor spoorvervoer bij het Havenbedrijf, zijn er de voorbije maanden in samenwerking met specialisten uit de industrie, logistiek en de spoorwegsector, verschillende concepten ontwikkeld voor het verzamelen en verdelen van wagons in het havengebied. “De tijd is nu rijp om deze modellen aan de praktijk te toetsen”, verklaart Cuypers de aanleiding voor het pilootproject.

Havenzones

Het is de bedoeling dat de gekozen havenspooroperator begin volgend jaar van start gaat, aanvankelijk in een aantal havenzones. Op langere termijn zal de dienstverlening uitgebreid worden naar het hele havengebied. Op de vraag of de havenspooroperator op termijn een exclusiviteitscontract zou krijgen, kon men bij het Havenbedrijf momenteel geen antwoord geven. Railport Antwerpen zal ondertussen samen met de spoorsector, de nodige verkeersmanagement, ICT en track & trace systemen ontwikkelen.

De bevraging voor de havenspooroperator loopt deze maand tot uiterlijk 14 september. Dan moeten de dossiers ingediend zijn.

Main Hub

Railport Antwerpen werd in oktober 2013 opgericht door  het Havenbedrijf samen met de chemiefederatie essenscia en de havenkoepel Alfaport met het oog op het stroomlijnen van de haveninterne spooroperaties en om projecten en initiatieven rond de verbetering van het spoorvervoer binnen de haven te initiëren en de coördineren. In feite was het ook een antwoord op de situatie bij NMBS Logistics, dat toen nog naar een strategische partner op zoek was, het NARCON-systeem dat stopgezet was en de sluiting van de Main Hub.

Tijdens het intermodal event dat het Havenbedrijf eind vorig jaar organiseerde, was er nog sprake van een nauwere samenwerking tussen het Havenbedrijf, Infrabel en B Logistics voor de organisatie van het haveninterne spoorvervoer. Volgens Kurt Tuerlinckx, manager corporate communicatie van het Havenbedrijf, kan die samenwerking met betrekking tot strategie en planning parallel lopen met het pilootproject.