Tolbedrijven eisen 300 miljoen wegens afschaffing Ecotaxe

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

De eis komt bovenop de 960 miljoen die nu al door de Franse regering werden toegezegd aan Ecomouv’, het bedrijf dat de Franse kilometerheffing moest uitrollen en uitbaten.

De Ecotaxe Poids Lourds werd in oktober vorig jaar afgeschaft door Milieuminister Ségolène Royal, die ook de bevoegdheid van transport onder zich heeft. Alles was klaar om de heffing te laten ingaan, maar wegens het aanhoudende protest van de vervoerders en vooral veel kleine en middelgrote verladers, werd ze alsnog geschrapt.

Andere OBU’s

De vrachtwageneigenaars hadden twee mogelijkheden om de Ecotaxe te betalen. Ofwel sloten ze een contract met Ecomouv’, ofwel met een tolheffingsbedrijf. De tweede optie had het voordeel dat de factuur kon gelinkt worden aan de betaling van tol op andere snelwegen (niet alleen in Frankrijk) maar ook dat andere, bijkomende diensten werden aangeboden.

Ook bij deze tweede optie waren er twee mogelijkheden: sommige tolheffingsbedrijven zoals Ressa, Telepass en DKV gebruikten daarvoor de standaard OBU’s van Ecomouv’. Anderen waaronder Axxès, Eurotoll (foto) en Total, hadden hun eigen OBU. Hiervoor lieten ze de ‘bakjes’ ontwikkelen door onder andere Siemens met telkens eigen functionaliteiten voor hun klanten. Tevens bestelden ze enkele honderdduizenden exemplaren ervan. Zo heeft Axxès er 140.000 van gekocht en in trucks geïnstalleerd.  

Schadevergoeding

Die montage gebeurde op vraag van de Franse overheid, opdat alles op tijd klaar zou zijn. Daarom stappen de drie bedrijven nu naar de handelsrechtbank van Nanterre om van de Franse staat een schadevergoeding te eisen van in totaal 300 miljoen euro.

Het wordt evenwel geen gemakkelijke zaak: de OBU’s zijn immers zelfs in Frankrijk niet volledig onbruikbaar, vermits ze compatibel zijn met de conventionele ‘télépéages’. Deze gebruiken radiofrequenties als communicatiemiddel, terwijl de Ecotaxe een ‘satellitair’ systeem was; zoals de kilometerheffing in België. Ook zouden die Franse OBU’s in België kunnen gebruikt worden, indien het probleem van de EETS-Domain Statement wordt opgelost.

Wat ze zeker kunnen terugvorderen zijn de ontwikkelingskosten die ze aan Siemens hebben betaald, vermits deze specifiek voor de Ecotaxe zijn gemaakt.

Overigens maakt het Ecotaxe-debacle in Frankrijk duidelijk dat het afschaffen van een kilometerheffingssysteem waarvoor al contracten zijn ondertekend, de overheid gigantisch veel geld kost. Meteen een aanwijzing voor diegenen die hopen dat de kilometerheffing in België alsnog kan worden afgeschaft: zij moeten zich geen illusies maken.