Haven Antwerpen participeert in spoorshuttle naar Duisburg

Nieuws, Transport
Koen Heinen

Beide havens werken al langer samen wat betreft de ontwikkeling van intermodaal vervoer tussen de respectieve regio’s. In 1999 ondertekenden ze een MoU dat in 2013 nog werd uitgebreid en verlengd. Duisburg geldt als een belangrijke consolidatie- en distributiehub voor het Europese hinterland en een betrouwbare spoorverbinding tussen Antwerpen en Duisburg is essentieel om die hubfunctie verder te kunnen ontwikkelen.

Antwerpen behandelde vorig jaar bijna 200 miljoen ton goederen, waarvan een groot deel betrekking heeft op de regio Noordrijn-Westfalen. De haven van Duisburg is ook minderheidsaandeelhouder in de Antwerp Gateway Terminal aan het Deurganckdok.

Vijf jaar participatie

Duisport Agency, een onderdeel van Duisburger Hafen AG, biedt sinds begin dit jaar een dagelijkse spoorverbinding tussen kaai 1700 (Antwerp Gateway Terminal) aan het Deurganckdok en de haven van Duisburg, waar hij logport I aanloopt. De spoorshuttle liep oorspronkelijk in samenwerking met spooroperator IFB, maar die hield het eind vorig jaar voor bekeken. Om het strategische belang van een frequente en betrouwbare verbinding met Duisburg te onderstrepen, besliste het Havenbedrijf om (financieel) te participeren in de spoorshuttle voor een periode van vijf jaar. Dat moet volgens beide partijen de toegang tot de haven voor een belangrijke hinterland regio veiligstellen.

“Door de participatie van het Antwerpse Havenbedrijf in deze spoorverbinding wordt het treinsysteem nog betrouwbaarder en wordt de rol van Duisburg als toonaangevende logistieke hub in Centraal-Europa nog versterkt”, zegt Erich Staake, CEO van Duisburger Hafen AG. Vanuit Duisburg verbindt de spoorshuttle de haven van Antwerpen verder met belangrijke Europese bestemmingen zoals Ludwigshafen, Wenen en Boedapest.

Invloed MSC

Mogelijk heeft de verhuis van MSC de participatie mee in de hand gewerkt. “De komst van MSC naar het Deurganckdok zal zorgen voor een aanzienlijke concentratie van containers en onderstreept het belang van een uitgebreide, sterke intermodale dienstverlening die ervoor moet zorgen dat het afhandelen van deze goederenstromen snel en efficiënt verloopt”, zegt Marc Van Peel, voorzitter van het Havenbedrijf.