Eurotunnel ziet trafiek shuttles en goederentreinen verder stijgen

Nieuws, Transport
Koen Heinen

De omzetstijging tot 649 miljoen euro is de elfde (halfjaarcijfers) op rij. De ebitda steeg met 9% tot 252 miljoen euro. Eurotunnel boekte in het eerste semester een nettowinst van 39 miljoen euro tegenover een verlies van 5 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

Wat de inkomstenstijging uit de Kanaaltunnel betreft, droegen zowel de shuttles voor vracht als voor auto’s en het spoorvervoer voor goederen en passagiers hun steentje bij. De omzet steeg met 6% tot 443 miljoen euro. De vrachtwagenshuttles vervoerden in de eerste zes maanden 752.290 vrachtwagens, goed voor een marktaandeel van 37,5%. Eurotunnel zegt te blijven profiteren van de impact van de heropleving van de Britse economie dankzij het frequente shuttleaanbod.

Steunmaatregel

De goederentreinen in het klassieke spoorvervoer transporteerden in totaal 892.023 ton goederen door de Kanaaltunnel, 6% meer dan in de eerste helft van vorig jaar. De steunmaatregel voor de opstart van nieuwe diensten (ETICA) vormt de basis voor deze groei.

Eurotunnel wijst er wel op dat de groeiende migrantenstroom, die in juni voor verstoringen van het spoorverkeer door de Kanaaltunnel zorgde, de groep ook met extra veiligheidsuitgaven opzadelde. In het eerste semester ging het om een totaalbedrag van 13 miljoen euro, evenveel als vorig jaar in een heel jaar. Volgens het Verdrag van Canterbury zullen Frankrijk en het VK een deel van dat bedrag voor hun rekening nemen.

Europorte

Europorte, het filiaal van Eurotunnel waarin de spoorvrachtactiviteiten van de groep in Frankrijk en het VK zijn ondergebracht, zag zijn omzet met 13% stijgen tot 153,6 miljoen euro dankzij een aantal nieuwe contracten. In het VK kon het intermodaal en het bulkverkeer profiteren van de economische heropleving. Het filiaal investeerde 30 miljoen euro in nieuwe locomotieven en rollend materieel.

MyFerryLink

Het maritieme filiaal MyFerryLink, dat zijn activiteiten sinds begin juli heeft stopgezet, was in het eerste semester nog goed voor een omzet van 52 miljoen euro en 233.584 vervoerde vrachteenheden, een stijging met 27% in vergelijking met de eerste helft van 2014. Eurotunnel is van plan om in de toekomst nog één freighter tussen Calais en Dover te blijven inzetten en verkocht de twee ropax-schepen van MyFerryLink aan de Deense rederij DFDS, die deze ‘Rodin’ en ‘Berlioz’ in afwachting van de afronding van de transactie alvast zal charteren.

Topman Jacques Gounon van Eurotunnel greep de presentatie van de halfjaarcijfers woensdag aan om de werknemers van SeaFrance (die de veerboten van MyFerryLink bemanden) op te roepen om in te gaan op het voorstel van DFDS om 202 werknemers in dienst te nemen. Eurotunnel heeft zelf zo’n 120 mensen nodig om de vrachter ‘Nord Pas-de-Calais’ te blijven inzetten. Volgens Gounon zouden aldus drie op vier arbeidsplaatsen van MyFerryLink gered kunnen worden.

Terminal 2015

Voor de spoorshuttles wil Eurotunnel de capaciteit van de terminals aan beide zijden van het Kanaal uitbreiden. Dat project ‘Terminal 2015’ loopt volgens plan. De werken in Coquelles zijn deels opgeleverd en in Folkestone is de oplevering in de herfst voorzien. Samen met de bestelling van drie bijkomende vrachtshuttles moet de uitbreiding Eurotunnel toelaten om tegen 2020 de capaciteit met 20% te verhogen en de frequentie van de shuttles op te trekken van 6 naar 8 per uur. De Kanaaltunnel moet dan in staat zijn om jaarlijks 2 miljoen vrachtwagens te ontvangen en te vervoeren.

Vooruitzicht

Gounon verwacht voor de rest van het jaar eenzelfde dynamiek van de activiteiten, hoewel de migranten nog opnieuw voor een verstoring van de trafiek kunnen zorgen. Op middellange termijn verwacht de groep voordeel te kunnen halen uit onder meer de toepassing van de Marpol-reglementering, de aanhoudende groei van de markt op het Kanaal en de groeiperspectieven van het spoorvervoer als gevolg van zijn milieuvriendelijkheid.