Efficiëntie vrachtwagen wordt nog meer som van kleine ingrepen

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

Twee jaar geleden lanceerde DAF de XF Euro6. Door de ingebouwde systemen om de emissies te verlagen, dreigde de vrachtwagen zwaarder te worden en zou het verbruik op die manier stijgen. Door op verschillende vlakken in te grijpen, kon het verbruik in bedwang gehouden worden en zelfs iets verlaagd worden tegenover de XF Euro5 ATE.

“Twee jaar na de lancering van de Euro6-trucks zijn we erin geslaagd om het brandstofverbruik met nog eens een paar procenten te verlagen”, aldus Ron Borsboom, directeur productontwikkeling van DAF Trucks. Het is een som geworden van technische ingrepen, zowel op het voertuig zelf als op de motor, alsook van designaanpassingen en vernieuwingen die de chauffeur helpen om zuiniger te rijden.

Parasitaire verliezen

Op motorgebied zowel bij de MX-11 als van de MX-13 hebben de ingenieurs onder andere gewerkt aan het optimaliseren van de verbranding; het vermijden van de zogenaamde parasitaire verliezen zoals wrijvingen verminderen, waterpomp met twee snelheden, enzovoort.

Ook is de software aangepast. Tevens werden er verbeteringen aangebracht aan de roetfilterregeneratie. Zo is er een passieve in plaats van een actieve regeneratie, wat ook iets helpt bij het verminderen van het verbruik.

“Door al deze vernieuwingen zijn de motoren nog eens zo’n 2% zuiniger geworden, uiteraard afhankelijk van inzet en omstandigheden. Toepassing van multipulse-injectie maakt bovendien dat de motoren nog stiller draaien”, aldus Borsboom.

De vernieuwingen hebben tegelijkertijd een positieve invloed op de prestaties van de motorrem. Die levert nog eens 20% meer vermogen (360 kW bij 2.000 t/min) en is daarmee voor de meeste toepassingen een uitstekend alternatief voor een retarder. De MX Engine Brake – vanaf nu in drie stappen vanaf de stuurkolom te bedienen – biedt bovendien belangrijke voordelen op het gebied van aanschafkosten, gewicht en brandstofverbruik,” zegt hij. 

Design

Op vlak van design zijn de boven- en de ondergrille iets aangepast om de luchtstroom de optimaliseren en de koelingscapaciteit te vergroten, zodat de ventilator 50% minder moet draaien dan met een Euro5-motor. Daarbij zijn de bumper en de koplampen aangepakt om hun kwetsbaarheid te verminderen en wordt nu ook de LED-technologie toegepast.

Tevens werd het chassis aangepast en wordt een nieuwe vooras gebruikt, en zijn de ophangingen van de voor- en achteras alsook van de cabine zelf onder handen genomen.

Driver Performance Assistant aangepast

“Daarnaast zijn een aantal vernieuwingen ingevoerd die de chauffeur moeten helpen om slimmer met energie om te gaan”, legde hij uit. Naast de verbeterde motorrem is ook de Driver Performance Assistant aangepast. De DPA geeft de chauffeur terugkoppeling over het gerealiseerde brandstofverbruik, de wijze waarop er geanticipeerd is op het verkeer en het remgedrag. Nu wordt ook de informatie van de tachograaf op het centrale informatiedisplay geprojecteerd wordt, waardoor de chauffeur de rijtijden en de snelheid beter in het oog kan houden.

Eco Mode

Nieuw op alle uitvoeringen van de Euro6 CF en XF is de Eco Mode. Dit systeem, dat als standaard staat ingesteld, reduceert het motorkoppel in de eerste elf versnellingen met 10%, wat een gemiddelde brandstofbesparing opbrengt van 1%. “In de meeste situaties moet immers niet voluit geaccelereerd te worden. Die mogelijkheid blijft wel bestaan, door een druk op een knop”, zegt Borsboom.

In Eco Mode schakelt de snelheidsbegrenzer tevens over van 89 naar 85 kilometer per uur. Als het systeem is uitgeschakeld, kan de snelheid stijgen tot 89 kilometer per uur, bijvoorbeeld om in te halen.

Predictive Cruise Control & Predictive Shifting

Ook zijn Predictive Cruise Control en Predictive Shifting tegen een meerprijs leverbaar op de Euro6 CF en XF. Beide technologieën werden door DAF in eigen beheer ontwikkeld. Het systeem ‘kijkt’ vooruit en anticipeert op hellingen en afdalingen. Binnen de ingestelde bandbreedte bepaalt Predictive Cruise Control de ideale snelheid en Predictive Shifting de ideale versnelling. “Met deze technologie kan 3% aan brandstofverbruik en CO2-emissie bespaard worden, uiteraard met name op heuvelachtige trajecten”, legt hij uit.