Binnenvaarttrafiek op Vlaamse waterwegen licht vooruit

Nieuws, Transport
Koen Heinen

Hoewel het Albertkanaal op bijna alle vlakken positieve cijfers kan voorleggen, zorgde de daling van het transitverkeer richting Luik voor een forse domper. Het vervoer van vaste brandstoffen naar Luik en de kolencentrale van Genk werd gehalveerd. De globale trafiekstijging met 0,5% tot ruim 17 miljoen ton moet toch een opsteker zijn, want de twee voorgaande jaren ging de globale binnenvaarttrafiek er in het eerste semester nog op achteruit met telkens zo’n 3,5%. Die daling was het gevolg van de verdere afbouw van de Luikse staalindustrie, maar lijkt nu gecompenseerd te worden door andere trafieken.

Zo deed de trafiek van en naar het Albertkanaal zelf het heel wat beter. Het aantal ladingen op het kanaal  steeg met bijna 8%. Die stijging is grotendeels te danken aan het toegenomen vervoer van bouwmaterialen, meststoffen en nijverheidsproducten.

Containers

Ook het containervervoer op het Albertkanaal blijft in stijgende lijn gaan, al bleef de groei in het eerste semester van dit jaar, na het recordjaar van 2014, beperkt tot 1%. In totaal werd ruim 212.000 teu over het kanaal vervoerd.

Een bijkomende opsteker voor ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Scheepvaart, was het feit dat de Europese Commissie onlangs 74 miljoen euro subsidie toekende voor de opwaardering van het Albertkanaal. Het gaat onder meer om capaciteitsverhogende maatregelen, zoals verhoging van de bruggen en verbreding van het kanaal.

W&Z

Op het waterwegennet van beheerder W&Z werd in de eerste zes maanden van dit jaar een totaal volume vervoerd van 16,8 miljoen ton. Dat is een stijging met bijna 4% in vergelijking met de eerste helft van 2014. Volgens de waterwegbeheerder werd de stijging voornamelijk gerealiseerd in het eerste kwartaal.

Ook hier zette de containertrafiek zijn opmars verder met een groei van bijna 8,7% tot 131.404 teu.

De Ringvaart om Gent (foto) bleef met een tonnage van 9,93 miljoen ton (+6,76%) veruit de belangrijkste vaarweg. Op de tweede plaats komt het Zeekanaal Brussel-Schelde met een tonnage van 5,95 miljoen ton (+0,47%). Ook de overige waterwegen van het vaarnet van W&Z deden het goed in vergelijking met het eerste semester van 2014. Zo steeg de trafiek op de Boven-Schelde met 6,14% tot 4,50 miljoen ton. Op de Leie werd 4,96 miljoen ton vervoerd (+6,83%). De Grensleie was goed voor 2,65 miljoen ton (+8,73%). Het Kanaal naar Charleroi tot slot haalde een trafiek van 1,50 miljoen ton (+3,31%).