VNF gunt contracten voor kanaal Seine-Nord

Nieuws, Transport
Koen Heinen

Deze nieuwe waterweg loopt van de Oise tot aan het kanaal Duinkerke-Schelde en moet het Seine-bekken verbinden met het Belgische en Nederlandse vaartnet. Met het contract is een bedrag gemoeid van minimum 80 miljoen euro gespreid over twaalf jaar. De totale kostprijs voor de aanleg van Seine-Nord wordt op 4,5 miljard euro geraamd.

De toekenning van het contract door de Franse waterwegbeheerder VNF is een sterk signaal naar onder meer de regio Normandië, inclusief de haven van Le Havre, die fel gekant is tegen de bouw van het kanaal, omdat dit voornamelijk de havens van Antwerpen en Rotterdam ten goede zou komen.

4.400 ton capaciteit

Het 107 kilometer lange kanaal wordt 54 meter breed en 4,5 meter diep zodat het geschikt is voor schepen tot 200 meter lang en een capaciteit tot 4.400 ton (klasse V). Op het traject komen zes sluizen en drie aquaducten. De grootste sluis overbrugt een verval van 26 meter. Eén van de aquaducten heeft een lengte van 1,3 kilometer en leidt de rivier de Somme over het kanaal.

De taak van het samenwerkingsverband zal onder meer bestaan uit de programmatie van de werken, gedetailleerde studies van het project, opvolging van de werken tot en met de ingebruikname en de initiële exploitatie. Een eerste fase, die loopt tot het eind van dit jaar, zal voornamelijk besteed worden aan de voorbereiding van de aanbesteding voor de bouw, informatie en globale planning, maar ook aan het structureren van de logistieke organisatie van de werf.

Via Donau

Er is ook een taak weggelegd voor Via Donau, de Oostenrijkse waterwegbeheerder, die het samenwerkingsverband zal voorzien van ondersteunend, gespecialiseerd advies over het onderhoud en het beheer van de rivierinfrastructuur.

Hoewel de Franse waterwegbeheerder het wat betreft de ingebruikname van het kanaal op 2023 houdt, spreken setec en Royal HaskoningDHV van 2025.