“Kilometerheffing kan leiden tot meer sociale dumping”

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

Volgens Jan Sannen, verantwoordelijke ‘wegvervoer’ bij ACV Transcom, zijn de bonden “op geen enkel moment benaderd om deel te nemen aan de actie en/of samen stappen te ondernemen naar de bevoegde overheid om te pleiten voor begeleidende maatregelen.” Ook zegt hij dat de bond niet tegen het principe te zijn van een kilometerheffing, maar dat ze niet enkel het vrachtvervoer over de weg mag treffen.

Concurrentie

Wel zegt ACV Transcom dat een kilometerheffing nuttig kan zijn, omdat ze ook van toepassing is op buitenlandse gebruikers van het wegennet. “Als bijvoorbeeld een Belgische transportfirma een postbusbedrijf in Oost-Europa heeft, geldt ook voor die vrachtwagens in ons land de kilometerheffing. Hierdoor daalt de oneerlijke concurrentie met de eerlijke Belgische vervoerder weer een heel klein beetje. Maar toch…”, relativeert Sannen.

Nog meer druk op chauffeurs

Aan de andere kant bestaat de vrees dat de kilometerheffing kan leiden tot meer sociale dumping. “We begrijpen de ongerustheid van de federaties. Het grote probleem is namelijk dat de transportbedrijven, die het al moeilijk hebben, onder zware (prijs)druk staan van hun opdrachtgevers, die de meerkost van de kilometerheffing niet zelf willen dragen.”

“Het gevolg is dat de volledige kostprijs van de heffing voor rekening van de transportsector is. Concreet betekent dit nog meer druk op de rug van Belgische chauffeurs en hun tewerkstelling in Belgische transportbedrijven”, aldus Sannen.

“Een kilometerheffing kan een goed instrument zijn, maar als ze leidt tot meer wantoestanden en sociale dumping zal het nadelig zijn voor de transportsector en bij uitbreiding ook voor de overheid die de maatregelen uitvaardigt”, luidt de conclusie.