Brussel en Luik krijgen extra vluchten op Afrika

Nieuws, Transport
Marcel Schoeters

Vanaf het najaar vliegt Brussels Airlines vier keer per week de route Brussel-Accra-Lomé-Accra-Brussel. Volgens cargo manager Herman Hoornaert zal er in de Ghanese hoofdstad vooral ananas worden meegenomen. In feite betekent de vlucht naar Accra een soort van comeback voor de maatschappij.

Vanaf oktober zal er ook vier keer per week op Lomé worden gevlogen, tegenover twee keer nu. De frequentie naar Cotonou (Benin) en Ouagadougou (Burkina faso) wordt opgetrokken van twee naar drie. Dat Nairobi wordt stopgezet, is het gevolg van afspraken binnen de strategie van Lufthansa Group Afrika. Qua vracht is in de Keniase hoofdstad het vet trouwens van de soep, aangezien zowat alle grote cargomaatschappijen, die uit het Midden-Oosten voorop, via Nairobi terugvliegen. Dat heeft een negatieve impact op de eenheidsopbrengst. Volgens Hoornaert is ook Accra populair als tussenlanding.

Nordic-toestellen naar Luik

De MD-11’Fs die tot voor kort door Nordic Global Airlines werden ingezet voor Finnair Cargo-vluchten tussen Brussel en Helsinki, zijn verkast naar Liege Airport. Onder Amerikaanse vliegvergunning en in opdracht van Ana Aviation en Eurocargo vliegen zij van daaruit naar diverse bestemmingen in Afrika. Voor Eurocargo is dat de route Luik-Lusaka-Johannesburg-Entebbe-Cairo (enkel tijdens het seizoen)-Luik. Ana Aviation zet de toestellen voor zijn hele netwerk in.

De vakkrant ‘The Loadstar’ meldt overigens dat de Afrikaanse luchtvrachtmarkt lijdt onder de lage brandstofprijzen, omdat die een effect hebben op de olie- en gasmarkt in West-Afrika.