Vrachtstrategie van Brussels Airport loont

Nieuws, Transport
Marcel Schoeters

Tijdens een persontbijt keek Feist vorige vrijdag terug op de vijf jaar sinds zijn benoeming als CEO van The Brussels Airport Company. Bij zijn aantreden in 2009, toen de degradatie van de DHL-hub al een feit was, had de luchthaven een vrachtvolume van 449.000 ton.

De 454.000 ton van 2014, die ten opzichte van 2013 een groei vertegenwoordigde van 6%, wees dus in feite op een stabilisatie. Nadat de luchthaven in 2010 en 2011 nog had afgeklokt op 476.000 ton, bracht 2012 een daling tot 459.000 ton (-3,3%) en liet 2013 een verdere afname zien met 6,4% tot 430.000 ton. Volgens Feist lag de oorzaak daarvan hoofdzakelijk bij de dramatische daling in het segment full-freighters.

Vorig jaar wist de luchthaven echter zeven nieuwe klanten aan te trekken, waarvan vier vrachtvervoerders: Qatar Cargo, Ethiopian Cargo, Yangtze en Kelowna. Feist schat hun aandeel in het totale vrachtvolume op ongeveer 20%. “De inspanningen die we hebben geleverd in de verdere ontwikkeling van deze activiteit, werpen dus vruchten af. Zowel op het vlak van volumes als op dat van de klantentevredenheid”, aldus de CEO.

Renovatie Brucargo

Mede dankzij deze nieuwe spelers is het volume tijdens de eerste vier maanden van dit jaar met 8,7% gestegen tot 161,221 ton. De groei zet zich door in alle segmenten: full-freighter, belly en integrator. Dat laatste staat voor DHL Aviation, al jaren de belangrijkste groeigenerator in het vrachtbedrijf. De toename van 9,6% in dit segment lijkt een zekere stabilisatie aan te kondigen.

Veel ruimte om het vrachtdorp Brucargo uit te breiden is er volgens Feist niet voorhanden. “Daarom focussen we vooral op de herinrichting van de bestaande site, die dateert van de jaren 80”, zei hij. “In zijn huidige vorm toont die een grote wanverhouding tussen de inrichting van de gebouwen zelf en de grondoppervlakte die zijn innemen.”