Lege Volvo-treinen met palletgoed naar Scandinavië

Nieuws, Transport
Koen Heinen

De onafhankelijke Zweedse logistieke dienstverlener Scanlog heeft een contract met Volvo voor het aanleveren per spoor van onderdelen voor de autofabriek in Gent. In principe keren de wagons leeg terug. “Als onafhankelijke spoorexpediteur zijn wij door Scanlog aangezocht om palletgoederen als retourlading naar Scandinavië te zoeken”, legt managing director Philippe Carrasquet van het Antwerpse Quadrum Raillogistics uit. “Eyecatcher van deze operatie is de daling van de CO2-uitstoot”, aldus Carrasquet nog.

Onder de noemer ‘Scandinavian Rail Shuttle’ worden twee vertrekken aangeboden per dag, vijfmaal per week vanuit Gent en één vertrek per week vanuit Antwerpen naar Älmhult en Hallsberg in Zweden. “We willen palletgoederen aantrekken vanuit zowel Vlaanderen, Wallonië als Noord-Frankrijk en liefst bestaande trafieken die nu over de weg verlopen. Het gaat telkens om vijf tot zes wagons die we kunnen benutten. De overige wagons zijn voorzien van een rekkensysteem en zijn niet bruikbaar voor retourlading”, legt Carrasquet uit.

De trein die vanuit Antwerpen vertrekt, loopt in samenwerking met Scanfiber vanop de vroegere Westerlund-terminal in de haven. Carrasquet vraagt zich echter af of de frequentie van één vertrek per week wel voldoende zal zijn om verladers hiervoor over de streep te halen.  

Het gaat om een deur-deur-service waarbij de goederen via wegvervoer worden opgehaald bij de verladers in Europa en via cross-dockterminals in België naar de spoorterminal worden vervoerd. In Scandinavië is distributie via de weg voorzien naar de eindbestemmelingen in Zweden, Noorwegen, Finland en de Baltische staten.

DFDS en intermodaal vervoer

Onlangs richtte de Deense DFDS-groep een Rail Competence Center op om het intermodaal vervoer aan te zwengelen. DFDS onderhoudt een roro-dienst tussen Gent en Göteborg en op de terminal aan het Mercatordok behandelt het eveneens treinen met uit Zweden afkomstige Volvo-truckcabines. Die nemen op de terugweg ook al ‘gepalletiseerde’ consumptiegoederen mee voor Zweedse supermarktketens. Volgens de Zweedse groep ontbreekt het echter aan wisselwerking tussen trein en schip.

Zeebrugge-Göteborg

Ondertussen plant Quadrum Raillogistics ook een maritieme shuttle met containers van StoraEnso voor de verbinding Zeebrugge-Göteborg, maar eerst moet daarvoor nog een geschikte behandelaar in de Zweedse haven gevonden worden. Ook met wegvervoerders wordt onderhandeld om lege retours te benutten voor trucklading.

Quadrum Raillogistics werd in 2005 opgericht en organiseert onder meer volle treinen vanuit België naar Duitsland en Polen. In het intermodaal vervoer koopt het slots in bij service providers op de relatie Benelux-Italië. De expediteur biedt tevens spoorvervoer vanuit de Antwerpse haven naar verschillende bestemmingen. Tot slot behoort ook wagonmanagement tot het aanbod.