Wereldpremière voor Terex reachstacker in Antwerpen

Nieuws, Transport
Koen Heinen

Behalve de Liftace 5-31 wordt in Antwerpen ook de nieuwe Terex Stackace voorgesteld. “Terex had al wel wat machines in de Antwerpse haven, maar met de overname van Gottwald drie jaar geleden, heeft het Amerikaanse bedrijf wereldwijd een havenpoot opgericht onder de noemer ‘Material Handling & Port Solutions’. Terex Port Solutions is daar een onderdeel van”, legt Johan Van Rompaey, directeur-generaal van het in Antwerpen gevestigde Terex Port Equipment Benelux, uit.

Deze havenpoot heeft zijn hoofdkwartier in het Duitse Düsseldorf en het is ook daar dat alle producten uit de groep aan een re-engineering werden onderworpen. De Liftace en Stackace zijn de eerste twee creaties van die re-engineering.

Vijf hoog

De Liftace is een reachstacker voor volle containers met een hefvermogen van 45 ton, die containers tot vijf hoog kan stapelen. Hij haalt een snelheid van 25 kilometer per uur en heeft een maximale hefsnelheid van 0,45 meter per seconde. De ergonomische cabine is aangepast aan de chauffeur, beschikt over een visualisatiesysteem, een 7 inch grafische display en een ergonomische joystick. Het ontwerp is onderhoudsvriendelijk zodat de technieker makkelijk bij alle onderhoudspunten kan. Het toestel voldoet ook aan de strengste emissienormen.

Lege containers

De Stackace is bedoeld voor lege containers, heeft een hefvermogen van 10 ton en kan de containers tot acht hoog stapelen.

Cuypers Vorkliften heeft de eerste Liftace besteld wereldwijd. De onderneming, die de toestellen verhuurt aan terminals in de haven van Antwerpen, heeft in zijn vloot al meer dan 100 Terex-toestellen.

“De grootste uitdaging bij de ontwikkeling van zo’n toestel is om de ‘cost of ownership’ zo laag mogelijk te houden en de prestaties zo hoog mogelijk”, onderstreept Van Rompaey, die de markt voor reachstackers in de Benelux op zo’n 1.500 toestellen raamt. “Dankzij zijn grote concentratie aan equipment geldt Antwerpen als een showroom”, aldus Van Rompaey nog.

Elektrisch

Terex denkt ondertussen al aan volledig elektrische lift trucks. In Nederland moeten industriële toestellen al verplicht witte fuel tanken. In België mogen ze nog goedkopere rode fuel gebruiken. “Er zal echter een moment komen dat men alle toestellen met verbrandingsmotoren in de haven gaat verbieden”, voorspelt Van Rompaey. “Op de Rotterdam World Gateway terminal hebben we al elektrisch aangestuurde AGV’s (automatic guided vehicles) rijden. De capaciteit van de batterij wordt automatisch gemeten en wanneer ze onder de 15% zakt, komt de AGV automatisch uit het circuit en gaat naar het docking station waar een automatische batterijwissel plaatsvindt. Deze techniek kan ook toegepast worden in reachstackers of straddle carriers, zodat een ruimere toepassing mogelijk is.”

Walstroom

Terex gaat binnenkort ook een mobiele havenkraan leveren zonder motor. “Bedoeling is die kraan op de kade aan te sluiten op de walstroomvoorziening of een stroomgroep.

Bij Terex Port Solutions in Antwerpen dat alle havengebonden machines verdeelt en onderhoudt, werkt een veertigtal mensen. Het bedrijf vertegenwoordigt 60% van de markt voor straddle carriers in de Benelux.

Naast Gottwald slorpte Terex ook al Noell/Fantuzzi op. In totaal vormt Terex een consortium van 135 fabrikanten. De Amerikaanse groep brengt sinds kort onder het label Terex-Fuchs ook een serie hydraulische kranen voor onder meer scrap terminals en kleine inland overslagterminals voor droge bulk en containers op de markt.