Overheid steunt subsidieaanvraag bij EU voor 22 spoorprojecten

Nieuws, Transport
Koen Heinen

De subsidieaanvragen kaderen in de projectoproep die de Europese Commissie op 11 september vorig jaar lanceerde via de Connecting Europe Facility (CEF). Het beschikbare bedrag bedraagt bijna twaalf miljard euro. “De verschillende spoorcorridors door ons land en de ontsluiting van onze havens zijn voor de Belgische economie erg belangrijk”, zegt federaal minister van Mobiliteit, Jacqueline Galant.

Een aantal projecten hebben betrekking op de verbetering van het spoornet. Dat is onder meer het geval voor het Zeebrugse dossier, waarvoor een steunbedrag van  32,9 miljoen euro werd aangevraagd.

Goederencorridor

Voor de modernisering van de as Brussel-Luxemburg en het opvoeren van de elektrische voeding tussen Namen en de Luxemburgse grens werd een subsidie van 148,5 miljoen euro gevraagd. Deze spoorlijn maakt deel uit van een van de belangrijkste Europese goederencorridors Rotterdam-Antwerpen-Luxemburg-Bazel/Lyon. Jaarlijks verwerkt die ongeveer 7.500 goederentreinen met 9 miljoen ton goederen, voornamelijk containers van en naar de haven van Antwerpen.

Ook voor de optimalisering van de noord-zuidverbinding in Brussel, het voornaamste knelpunt van het Belgische spoornet, werd een subsidie van 59,9 miljoen euro aangevraagd.

De overige projecten hebben betrekking op de ontwikkeling van het Europese ETCS-veiligheidssysteem. In totaal vertegenwoordigen zij een subsidieaanvraag van 172,8 miljoen euro. Het grootste deel van dat bedrag zal besteed worden aan de installatie van het systeem op het rollend materieel en op het Belgische spoornet.

Voor een beslissing over de toekenning van de subsidies is het wachten tot juli van dit jaar. In de periode 2013-2014 ontving het Belgische spoor al meer dan 60 miljoen euro Europese subsidies.