Lufthansa Cargo-CEO geeft luchtvracht zijn welverdiende status

Nieuws, Transport
Marcel Schoeters

Peter Gerber, die op 1 mei 2014 als CEO aantrad, plaatste LCAG in de groep van luchtvrachtmaatschappijen die succesvol zijn omdat ze kunnen terugvallen op een sterke industriële gemeenschap, in dit geval Duitsland. Ook de Hongkongse maatschappij Cathay Pacific en Korean Airlines vallen volgens hem binnen die categorie. Een andere groep dankt zijn succes aan het feit dat zij een ‘rijke oom’ hebben, aldus Gerber. Namen noemde hij in dit verband niet, maar hij verwees duidelijk naar de concurrenten uit de oliestaten.

Volgens de CEO blijft luchtvracht een groeimarkt omdat er altijd goederen zullen zijn waarvoor luchtvervoer de enige optie is. Hij blijft dan ook investeren en verwees naar de opname van een vijfde ‘zuinige’ B777F in de vloot.

Gerber zei één en ander in Frankfurt tijdens de presentatie van de resultaten van vorig jaar. LCAG toonde zich bij monde van CFO Martin Schmitt zeer tevreden over de in 2014 behaalde bedrijfswinst van 100 miljoen euro, een verbetering met 26,5 % ten op opzichte van 2013. Een nettowinst werd niet gegeven, maar vorige week maakte de Lufthansa-groep een nettowinst bekend van 55 miljoen euro en dat was 82,2% minder dan het jaar daarvoor.

Besparen

De groep lanceerde in 2012 het kostenbesparingsprogramma SCORE, dat tot doel heeft om tegen dit jaar 1,5 miljard euro te besparen. LCAG wist in 2014 aan dit streven een bijdrage te leveren van 116 miljoen euro en rekent voor dit jaar op nog eens 72 miljoen.

LCAG vervoerde in 2014 1,67 miljoen ton, een daling met 2,7%. Met 69,7% bleef de beladingsgraad nagenoeg gelijk. 2015 wordt het jaar van de lancering van het Europese luik van het samenwerkingsverband met de Japanse carrière ANA Cargo. Op de routes van Japan naar Europa werden van december 2014 tot begin februari 2015 al 300 bijkomende zendingen vervoerd. De route ex Europa is gepland voor deze zomer.