Franse truckers dreigen met langdurige staking en blokkades

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

Volgens de bonden vervalt dankzij dat amendement het argument van de werkgevers dat het huidige concurrentieklimaat geen loonsverhoging mogelijk maakt. Zoals eerder gemeld wil de Franse regering het Franse minimumloon opleggen in de cabotage via een amendement dat in de Loi Macron werd opgenomen.

Het gemeenschappelijk vakbondsfront dreigt nu al met harde acties, die vanaf 15 maart zullen gevoerd worden. “Er komen blokkades en een staking van onbepaalde duur indien de werkgevers niet terug aan de onderhandelingstafel gaan zitten”, zeggen de bonden.

Boot afhouden

De werkgeversfederaties FNTR, TLF en Unostra hebben nog niet gereageerd, maar meer dan waarschijnlijk zullen ze de boot afhouden. Daar zijn twee redenen voor. Een eerste is dat zij betwijfelen of de eenzijdige Franse interpretatie van de detacheringsrichtlijn compatibel is met de Europese regels.

Een tweede is dat de Loi Macron, een megawet met 200 onderdelen waarin het ‘amendement Viadies’ is opgenomen, op felle kritiek botst (ook vanwege parlementsleden van de eigen meerderheid) en nog lang niet is goedgekeurd. Indien de wet er effectief komt, zal de uitvoering ervan in het beste geval eind 2016 gebeuren.