Dossier spooraansluiting Trilogiport sleept aan

Nieuws, Transport
Koen Heinen

Dat melden althans sommige Franstalige kranten. Bij de haven van Luik was voorlopig niemand bereikbaar voor commentaar. Feit is dat de haven van Luik reeds eerder een overeenkomst gesloten had met ArcelorMittal om gebruik te mogen maken van het spoor dat over diens nabijgelegen site van Chertal loopt om zo een aansluiting te krijgen op het spoornet via Bressoux en het station van Kinkempois. Die overeenkomst moest  al eens vernieuwd worden aangezien de activiteiten op de site van Chertal ondertussen waren stopgezet.

Opties

Daarbij zouden twee opties mogelijk zijn: ofwel zou de spooraansluiting via Chertal voor lange termijn gehuurd worden, ofwel zou het terrein overgenomen worden. Tijdens een bezoek aan de site eerder dit jaar vertrouwde Willy Demeyer, voorzitter van de Haven van Luik, ons toe dat de haven de site van Chertal inderdaad van Arcelor wil overnemen, niet enkel met het oog op de spoorontsluiting, maar als een bijkomende toekomstige logistieke zone. Het terrein heeft een oppervlakte van 150 ha. Het is echter de vraag of deze optie op korte termijn gerealiseerd kan worden. In oktober zou al een eerste fase van de containerterminal operationeel worden.

Kosten

Daarnaast is er nog het financiële plaatje. Niemand blijkt bereid te zijn om op te draaien voor de kosten voor het weer bruikbaar maken van het spoor op de Chertal-site, dat reeds enige tijd niet meer gebruikt wordt. Het spoor moet ook aangepast worden voor regelmatige treinpassages – er is sprake van elf treinen per dag – vanaf de containerterminal. Volgens de betrokken partijen zouden hierover onderhandelingen lopen. Arcelor zou er echter ook op staan dat het spoor ter beveiliging met een afsluiting wordt geïsoleerd van de rest van de site.

Van het 15ha grote containerplatform van Trilogiport zijn momenteel al 3,5 ha aangelegd. Deze eerste fase zou in oktober in gebruik genomen worden voor de behandeling van de eerste containers. Tegen dan moet ook de ontsluiting van de site over de weg via een nieuwe brug over de Maas klaar zijn. Ontsluiting via het spoor lijkt op dit moment nog niet onmiddellijk aan de orde, tenzij er snel een doorbraak komt in het dossier.