Fuso (Daimler) test volledig elektrische truck

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

Fuso is het Japanse merk van de Duitse Daimler-groep, waartoe ook Mercedes-Benz behoort. De constructeur is de laatste jaren onder andere in het nieuws gekomen met hybride (diesel/elektrische) trucks. Nu worden in Portugal – waar het merk een eigen fabriek heeft – acht ‘full electric’ trucks van het type Canter E-Cell getest in normale rij-omstandigheden.

Het gaat om distributietrucks van zes ton met een laadvermogen van drie ton. Ze zijn uitgerust met batterijen die een actieradius tot honderd km waarborgen.  Volgens Stefan De Vis, manager commercial vehicles Fuso bij Beherman Motors (de invoerder van Fuso in België) zal het testprogramma met de E-Cell trucks twee jaar duren, waarvan minstens een jaar bij klanten in reële omstandigheden.

Diverse test

In Lissabon wordt de Canter E-Cell ingezet bij de groendiensten en de afvalophaling. Ook in Porto en Abrantes gebruiken stadsdiensten de truck. De transportfirma Transporta gaat het voertuig inzetten in huis-aan-huis distributieverkeer. Ook het postbedrijf CTT gaat het inzetten, tussen verschillende distributiecentra. En het elektriciteitsbedrijf REN gaat de truck gebruiken voor transporten binnen het havengebied van Sines.

De elektromotor haalt in de Canter E-Cell een vermogen van 150 pk en een koppel van maximum 650 Nm. Het laden van de batterijen duurt ca 7 uur bij 230 V en één uur met een snellaadsysteem. De topsnelheid is 90 km/uur. De truck gebruikt in zeer ruime mate de structuur van een conventionele Canter.

Hybride

De prototypes werden gebouwd in de fabriek van Tramagal, waar jaarlijks ca. 4.000 Canters van de band lopen. Sinds 2012 wordt daar ook de 7,5 tons hybride Canter gebouwd. Deze kan tot 23% brandstofbesparing opleveren.

Het is overigens opmerkelijk dat Fuso nu ook de Canter hybride in Euro6-versie heeft uitgebracht. Opmerkelijk, omdat de meeste andere vrachtwagenconstructeurs intussen gestopt zijn met de commercialisering van hybride trucks, wegens ‘geen business case’.

Ook bij Fuso zijn de verkoopcijfers van hybride trucks niet enorm groot. Zo zijn er in België vooralsnog maar drie (één vorig jaar, twee dit jaar) gekocht, door de Kringwinkel.

Toch denkt De Vis dat er wel degelijk een markt bestaat voor de hybride Canter. De catalogusprijs bedraagt om en bij de 8.000 euro en de meerprijs kan op vier jaar tijd terugverdiend worden. Een normale Canter verbruikt immers gemiddeld 17 liter per 100 km. Met een hydride zakt het verbruik duidelijk onder de 13 liter (in stadsgebruik).