Duitsland opent snelwegen voor zelfrijdende voertuigen

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

In Nederland heeft de ministerraad onlangs op voorstel van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) nieuwe regels goedgekeurd, die proefprojecten op de openbare weg met zelfrijdende auto’s en vrachtwagens mogelijk maken. Nu blijkt dat Duitsland nog een stap verder wil gaan.

Nog dit jaar wil Dobrindt de A9 in Beieren omturnen tot een snelweg waarop zelfrijdende voertuigen (blijkbaar alleen auto’s) mogen testrijden. Een deel van de snelweg zal technisch worden uitgerust zodat deze voertuigen met de weg en met de andere voertuigen kunnen communiceren. Aan de krant Frankfurter Allgemeine zei hij dat in eerste instantie voertuigen met een assistentiesysteem zullen mogen rijden, en daarna volledig autonome voertuigen.

Digitales Testfeld Autobahn

Met dit project – Digitales Testfeld Autobahn genaamd – wil hij de Duitse auto-industie aan de top van de ‘digitale auto’ brengen.

Het project van Dobrindt zou tot andere dergelijke initiatieven kunnen leiden.  Zo heeft de minister voor Economie van Baden-Württemberg Nils Schmid (SPD) vrijwel onmiddellijk gereageerd door tegenover vertegenwoordigers van de truckbranche te stellen dat hij zich sterk maakt dat ook in het Zuidwesten van Duitsland een dergelijk project kan worden opgestart.

Ook de A81

Hij wil dat degelijke proeven op de A81 mogelijk zijn. “De topografie leent zich hiertoe,” zei hij. Hij denkt zowel aan auto’s als aan trucks. Helemaal verwonderlijk is dat niet: Mercedes-Benz heeft in die regio meerdere fabrieken.

Schmid zegt evenwel niet wanneer de A81 de eerste zelfrijdende voertuigen mag ontvangen. Hij moet de wettelijke aspecten nog bestuderen, erkent hij. De deelstaat is immers niet de enige die zich moet uitspreken. Ook de federale overheid moet haar fiat geven.

Aan de Conventie van Wenen (die stelt dat een chauffeur ten allen tijde de controle over zijn voertuig moet behouden) kan niet getornd worden. Maar ze laat wel uitzonderingen toe. Die vergunningen moeten echter voertuig per voertuig uitgereikt worden door de Duitse (federale) regering.

Positieve reacties

Wolfgang Bernhard, de voorzitter van Daimler Nutzfahrzeuge waartoe Mercedes-Benz behoort, reageerde alvast zeer positief. Eerder had de constructeur al gezegd tegen 2020 klaar te willen zijn met trucks die volledig en probleemloos autonoom kunnen rijden op testcircuits, en tegen 2025 in het normale verkeer. Met proeven op een openbare testsnelweg zou die termijn mogelijk ingekort kunnen worden.

Paradoxaal hebben ook de Groenen zich voor een test op de A81 uitgesproken, voor zover de veiligheid niet in het gedrang komt. Dat is eigenaardig, omdat uitgerekend deze fraktie – die in de regering van deze deelstaat zit – alles doet om de proeven met de ecocombi’s  (Lang LKW’s) in Baden-Württemberg tegen te houden. Ecocombi’s kunnen het brandstofverbruik (en dus de CO2-emissies) immers veel meer doen dalen dan autonome trucks.